En difus känsla av oro

Till idag har jag inte hunnit plocka fram ett nytt citat. Kanske jag hinner det ikväll.

Sammanfattningsvis så har jag hunnit med en hel del på mitt manus i helgen. Jag har hunnit till sidan 73 av 412 och då har jag hoppat tillbaka flera gånger och gått igenom gång på gång. När jag väl når slutet vill jag inte behöva känna att jag borde gå igenom det en gång till. Det är också ett sätt att fördröja slutmålet. Ett konstigt motstånd har visat sig mot att bli klar. Då finns det ingen återvändå och då måste det upp till bevis om det håller för förlagen. Jag vet så himla väl att man ofta refuseras de första gångerna men ändå så hoppas jag på att något förlag ska skicka en refusering som ger lite mer än bara ett standardnej. Det skulle ge mig kraft och tro på att det är värt att skriva på min trilogi. Vet inte hur jag överlever om det bara blir ”Tack men nej tack.”?

17 thoughts on “En difus känsla av oro

  1. Ja, det är det där som kanske är det största hindret för många som skriver ibland. Att de inte vill släppa iväg manuset. Men jag tror att ditt manus håller väldigt bra kvalité och håller tummarna för att du får ett JA :-)

    • Det är just det där ja-et som jag tror inte kommer hur jävla bra manuset än är. Ursäkta språket :-). Som tur är har det ingen negativ inverkan på mitt arbete, tvärtom, jag försöker redigera efter konstens alla regler utan att min ton försvinner. Suck, nervöst är det ändå :-).

    • Jag kan mycket väl tänka mig egenutgivning. Lee har visat att det inte behöver vara så komplicerat. Men jag ska inte ge upp efter första omgången utskick utan börja skriva på tvåan och sedan titta på ettan igen och skicka ut igen efter viss redigering. Jag är känd för världens största tålamod :)).

  2. Det är ju i och för sig bra att inte ta för givet att de säger nej direkt, men jag tycker också att du ska tro på ditt manus och tänka dig att ett förlag faktiskt kan säga ja. Och att även om det är målet, att bli utgiven eller att ge ut sitt eget manus, så är det väsentliga att få skriva, att skriva över huvud taget. För det tycker väl jag att jag ser i det det du skriver att du skriver för att du vill det. Eller hur?

    • Jag lät kanske väl deppig i mitt inlägg men jag vågar faktiskt inte tro på ett ja första gången. Nederlaget blir inte lika stort då – inbillar jag mig :). Jag tror faktiskt stenhårt på mitt manus men hur tas det emot där ute av bokförlagen? Är det ett lotteri, tur eller räcker det med skicklighet? Mina känslor är just nu lite upp och ner som en jojjo. Det jag vet är att jag inte kan sluta skriva, jag tror på mitt manus till 100% och att jag kommer att kämpa för att få det utgivet. Sedan får väl känslorna dansa jojjo medan jag försöker karska upp mig och tro på att det är möjligt att bli antagen :).

  3. Jamen inte ska du ta ut nederlaget nu, innan du ens skickat in det. Visualisera målet, och låt ingenting distrahera dig ifrån det. Det finns alltid en väg till att bli läst, även om förlagen inte nappar, men det finns också en chans att de gör det. Det beror på så många fler saker än skicklighet och kvalitet, som tur, timing och att hitta exakt rätt förlag som söker just det du skrivit. Men de finns. Och som Mia säger, skriv oavsett. Om man skriver för sin egen skull först och främst och inte tar ett nej som slutet (för det är det INTE!) så kanske det känns lättare att skicka in sitt manus till förlagen.

    • Tack Kati för de raka puckarna :-)! Precis vad jag behövde! Vad fan sitter jag och våndas över? Du har alldeles rätt i att jag skriver för min egen skull annars har jag inte haft motivationen att sitta med manuset varje dag och utvecklat det till det det börjar bli. Ett sjuhellsikes äventyr i fantasyns tecken. Fasligt vad den där Luther kan nästla sig in i ens tankar.

  4. Jag har fått många svar och bara ett urskiljde sig (har två kvar att vänta in). Jag mailade med ingen mindre än Dag Öhrlund här om dagen. Han skrev att av 10 000 inkomna manus per år, blir 59 st debutanter. Helt galet! Så visst är det skitsvårt, men betoning på skit! ;)

    • Ja det är skit ;). Jag har fått förnyad energi och ska igenom det där nålsögat. Under tiden skriver jag för att jag mår bra av det. En dag är jag den där 10 000:e som blir antagen :-).

      • Samma här! Vi kommer simma igenom det där ögat både du och jag. Vi har ju vunnit en sån stor tävling en gång förut och då var det inte 59/10 000 utan 1 på miljonen att vi skulle vinna och det gjorde vi! :D

  5. Känns som det räckte att spekulera och sedan kom energin tillbaka till dig :) Bra! Du gör ett noggrant redigeringsjobb så hoppas på att du får riktigt bra svar när det blir dags!

    • Hjärnan skenar iväg ibland. Det är väl så när jag har nära till fantasin, he he. Ett bra svar är allt jag begär. Blir det antaget är ju lyckan gjord men jag måste vara realistisk. Det är lättare att ta en refusering då men det betyder inte att jag slutat tro på mitt manus, mig själv eller nöjer mig med ett nej :-).

  6. Det är väl bara att inse att det är ett mycket smalt nålsöga man ska ta sig igenom. Men samtidigt så är det fortfarande några som gör det, varför skulle det inte kunna vara du? Jobba på, det är det enda du kan göra, sedan är det bara att hoppas! Jag tror på dig och väntar med spänning på att få läsa!

  7. Jag är också orolig för att få ett nej, det är nog alla blivande författare. Särskilt när man får höra att det är tusentals manus som skickas in till förlagen varje år och bara en handfull blir antagna och publicerade. Men jag skriver ändå för det fyller mig med sådan glädje och tillfredsställelse när jag får hitta på en egen värld med egna påhittade människor i och så integrera den i den reella världen. Annars kör vi på egenutgivning såklart! Jag vill hålla min bok i handen! Men först ska alla förlag som finns testas, eller hur?

    • Jodå, jag kommer att testa förlagen. Inte bara en vända utan kanske två… eller tre vändor :-). Sedan kanske det blir egenutgivning? Men först en lektör om jag går den vägen.

Kommentera

