Rassel och pling

Läste i The 101 habits of highly successful novelist. Meningen mina ögon vilade på men inte såg för en liten dialog som just ploppade upp var:

If you were born to write, ideas will come to you. You will get them from books, movies, songs, and conversations. You will get them from people on the street, gossip and officemates. … Don´t sweat it: sit back and absorb.
Julia London

Är inte det ett märkligt sammanträffande? Just när jag ”läser” denna mening och inte kämpar med att pressa fram något i en scen som jag tycker behöver lite mer dialog så kommer det till mig som en blixt från klar himmel. En dialog som stärker handlingen på ett ypperligt sätt.

10 thoughts on “Rassel och pling

  1. hihi, jag nynnade faktiskt på den där häromdagen på jobbet. ”Lite rassel och lite pling…” ja, det där citatet verkade ju vara bra tajmat. :) lustigt ibland hur saker träffar rätt. jag tror man ska bana väg för de där idéerna, skapa en bra jordmån för dem att gro och växa i, se till att underhålla den delen av hjärnan. :) Då kommer man aldrig sakna idéer.

    • Åh, din sista mening har jag ytterligare ett bra citat för av Tom Sawyer.

      By definition, loser are those who wait for inspiration. Or, put another way, they sure as hell aren´t writers.

  2. Det är precis så jag känner, att ”Vad fasen, om jag nu är född till att skriva, så kommer utgivningsprocessen lösa sig”. Annars borde jag inte blivit född till att älska detta och att det dessutom bara kommer till mig. Vi får hoppas att det löser sig för oss eller hur! :D

  3. Ja inte är det brist på idéer som är nåt problem. Ibland är det överdrift på idéer som gör det lite knepigt. Håller alltså med citatet och lutar mig tillbaka och låter idéerna välla in… Bra att dialogen hittade fram!

    • Jag ska smaka på dialogen några dagar för då får jag till vilka detaljer den ska innehålla för att fylla sin funktion till fullo. Jag gillar att gå omkring ett par dagar och fundera på detaljer. Ett litet frö växer och mognar till något användbart :-).

Kommentera

