Onödig dramatik

I går satt jag och petade i en scen där karaktären reflekterar över känslomässigt jobbiga saker. Jag petade och petade, och jag funderade och funderade. Allt kändes bara fel. När jag gick tillbaka till vad min testläsare hade kommenterat så slog jag mig för pannan och fattade äntligen vad felet var. Det var onödig dramatik som hen inte såg ledde någonstans. Jamen självklart! Det var ju där skon klämde :-). Bort med skiten så blir det perfekt. Yayy! Varför läste jag inte det tidigare :-)?

12 thoughts on “Onödig dramatik

    • Det tog ett tag innan jag hittade deleteknappen på min mac som raderar åt höger :-). Den finns men i kombination med en annan knapp. Den kommer jag att använda i kväll när alla andra måsten i hemmet är utförda – var så säker :).

  1. haha, jag löste ett problem i manus två med samma metod igår: en scen som jag för mitt liv inte kunde göra intressant fastän jag tyckte den behövdes. Då började jag tänka: behövs den EGENTLIGEN? verkligen behövs? svaret var nej, så den rök.
    Lustigt med att knapparna är placerade annorlunda på din dator, det visste jag inte.

    • Tur de uppfann datorn så vi slipper tipex. Vilket tålamod gamla tiders författare måste ha haft. De finns väl fortfarande en och annan men jag älskar delete :-).

  2. Ja, ibland får man för sig att scener blir bättre av mer drama, när den får bättre effekt med mindre. Är inte det lite lustigt? För i verkliga livet sitter vi sällan och säger åt ledsna människor att de överreagerar :-) Nu vet jag ju inte vad din scen handlade om, men det var bara en tanke som slog mig när jag läste ditt inlägg.

    • I det här fallet var det en sidekick som gick helt fel. Spårade ur. Blev något annat än vad det var tänkt. Jag vet egentligen inte hur jag tänkte. Nu ska jag fortsätta på den romantiska linjen i scenen och hålla mig där och inte blanda in andra känslor som inte hör dit. Skakar på huvudet åt mig själv :-).

Kommentera

