Olika uppfattningar

I går redigerade jag en scen som jag tyckte var lite för långrandig. Min huvudkaraktär börjar förstå hur en av antagonisterna har påverkat henne under en ganska lång tid. Eftersom jag har fått feedback från två personer på texten sedan tidigare förvånades jag när jag läste att just det stället hade berört dem väldigt starkt och att jag fångat stämningen på ett mycket bra sätt. Så kändes det inte när jag läste själv och skulle redigera. Det är det som skrämmer mig lite ibland att jag ser det på ett mindre bra sätt medan andra tycker att det är lysande. Hur ska jag våga ändra då? Jag lyssnade faktiskt på kritiken och lät det mesta vara kvar och förstärkte det med mer kärnfulla meningar. Den där inre kritikern är till nytta många gånger men inte alltid inser jag.

11 thoughts on “Olika uppfattningar

  1. Det är därför testläsare är så bra att ha. För annars hade du sannolikt redigerat bort det. Och eftersom de (oberoende av varandra, gissar jag) tyckte likadant, verkar det som om de har rätt :-)

    • Ja de är helt oberoende av varandra. Jag hade troligen inte redigerat bort allt men varit betydligt tuffare än jag var i redigeringen. Där ser man vad viktigt det är med testläsare :-).

  2. Håller med Lee, bra att ha testläsare som säger saker. Men det händer ju också ibland att man själv har rätt, att man faktiskt kan göra nåt ännu bättre. Då kan man prova det också, be testläsarna säga vad som funkar bättre ifall man känner sej osäker. Jag brukar oftast tro på testläsare, men det händer ju att man inte är övertygad om allt för att man själv vet vad man vill få fram och om det inte finns där trots att nån blir berörd så…

    • Jag tror i det här fallet att det som kanske var bra innan blev ännu bättre nu. När jag känner mig färdig ska jag följa rådet och be dem läsa igen och bedöma om det gjorde någon nytta.

  3. Ja, du det där är svårt. Jag upplevde emellanåt att jag kanske ”redigerade sönder” min egen ton… men det är galet svårt att veta. Vissa saker som jag tog bort, ska jag lägga tillbaka. ( vid nästa omskrivning) Lycka till med omredigeringen, jag vet vad du går igenom. ;)

    • Ibland kan jag gå en hel dag och fundera på en pytte-scen som kan tyckas fullständigt meningslös men så kommer jag på ett sätt att få den att låta stark och viktig. Det är väl det som är redigerandets mening. Att våndas, älta och stångas med orden tills det bara från ingen stans kommer en alldeles brilliant lösning i huvudet :-).

  4. Tur att testläsare finns helt enkelt! Det är bra att vara kritisk, men bland är man nog för kritisk mot sin egen text. Det där som Jenny skriver har jag också råkat ut för en gång, jag tappade bort mig själv och var tvungen att ta paus och påminna mig själv om vad jag höll på med :)

    • Jag tar också paus när jag märker att jag inte känner mig nöjd med något. Då brukar jag läsa en bra bok istället så att min hjärna lär in igen hur meningar kan se ut. Skönt att det inte är bara jag som tappar bort mig :-).

  5. Svårt det där. I det här fallet, med två personer som sagt samma sak, kan du nog vara lugn för att det ska stanna. men hur ska man veta innan någon har testläst? Tänk om man redigerar en massa INNAN man skickar det för feedback? Då kanske de där scenerna aldrig får en chans… Får mig att undra i vilket stadie det är bäst att låta en utomstående läsa: när man redigerat så gott man kan eller precis efter första utkastet???
    Hade lite samma erfarenhet nyligen, där en testläsare som fick läsa ett par scener från mitt förra försök till omskrivning tyckte de absolut skulle vara med, medan jag var övertygad om att de inte dög att använda som bränsle ens…

    • Ha ha, ja så kan det vara. Ungefär det jag upplevde nu :-).
      Jag tror att det är bra att be testläsaren läsa när man har gjort det första utkastet. Inte råmanuset kanske när många bitar inte hänger ihop fullständigt men när man ändå är relativt nöjd med innehållet och språket. Gestaltningen finns där, dialogerna och miljöbeskrivningen. För redigeringen sker ju mer än en gång så någonstans efter första redigeringsvändan kanske är ett bra mått?

Kommentera

