Arg så jag skakar

Egentligen hade jag tänkt att göra ett trevligt inlägg men det får jag göra när jag har lugnat ner mig. På väg över torget till mitt arbete så kommer det fram en liten kille på ca åtta år och vill ge mig en ros. Förvånat tar jag emot den och då vill han ge mig en kram. Sedan börjar han prata perfekt engelska och visar en lapp där han tigger pengar till sin familj. Mer kan jag inte läsa eftersom jag äntligen fattar vad det handlar om. Jag lämnar tillbaka rosen till honom och förklarar att han ska vända sig till socialförvaltningen. Han nickar mot min väska att han vill ha pengar men jag säger bestämt nej och upprepar att han ska ta kontakt med socialförvaltningen. Då ser han sig genast om efter någon ny att tigga från. När jag kommer in i lunchrummet på jobbet är jag så upprörd att jag skakar. Tänk om denna lilla kille är utsatt för trafficing? Fy fan! Jag ringde genast 112 och fick prata med en polis. Polisen kände till fenomenet givetvis men de skulle skicka ut en bil och ha utkik efter pojkarna. Förbannade kräk som utnyttjar barn!!! Nu mår jag skit.

12 thoughts on “Arg så jag skakar

    • Jag kan inte blunda när det gäller barn. Helst hade jag velat ta honom med till mina kollegor på familjeavdelningen men det har jag inte rätt att göra. Hoppas bara att han är hos sina föräldrar i kväll även om de är så grymma att de skickar ut honom på tiggaruppdrag.

  1. Hemskt det där, att man inte kan vara säker på att pengarna verkligen kommer till den som behöver när man ger till dem som tigger. Det är en av anledningarna till att jag sällan gör det heller. Tyvärr finns det alldeles för många som utnyttjar dessa på det här sättet, och kanske speciellt barn, det är verkligen hemskt. Och säkert, om han hade en skylt och blommor så ligger det säkert någon organisation bakom eftersom en så liten unge knappast går och fixar med skyltar och blommor själv. Tycker du gjorde helt rätt.

    • Jag har aldrig dåligt samvete för att jag inte ger pengar till de som tigger eftersom jag själv arbetar på en socialförvaltning och vet att ingen behöver svälta. Särskilt inte barn. I det här fallet var det uppenbart att det fanns en organisation bakom eftersom de var barn och inte pratade svenska. Det värsta av allt var att killen inte visade några känslor. Det var inte första gången han var ute på tiggaruppdrag och verkade inte särskilt ledsen utan allt var regisserat. Jag ryser.

    • Jag har tyvärr en känsla av att de inte gör något. Polisen jag pratade med berättade att barnen är med sina föräldrar och kommer oftast från Ungern. Då finns det inget de kan göra annat än att mota bort dem :(.

    • Ja det var det minsta jag kunde göra. Fick hem ett inbetalningskort från Childhood igår (inte pga händelsen även om det kom lägligt.) När jag lägger in räkningarna för betalning kommer Childhood också få ett bidrag från mig :).

  2. Usch! Tänk ändå att det förekommer, på något sätt vill man tro att världen är god. Men den är ju inte det. I sthlm nyligen var det en kille (20år) som konsekvent åkte pendeltåget och tiggde pengar ( i trasiga skitiga kläder), till för någon vecka sen när en vän till mig fotade denna kille i hela rena kläder med både iphone och ipad på tåget! Snacka om att lura till sig pengar! Fy F…! Fotot kom snabbt upp på FB och den där killen lär inte bli sponsrad mer.

Kommentera

