This or that – enkät

01. Ljudbok eller bok  i handen

Fördelen med ljudbok är att det går att göra andra saker samtidigt men jag föredrar en bok i handen. Det går snabbare.

02. Pocket eller inbunden

Har märkt att jag ser sämre på äldre dar och i inbundna böcker är texten större :-). Pocket är bra när jag är på resa eller vill köra budgetvarianten men oftast vill jag ha kvar boken och då ser det snyggare ut i bokhyllan med en inbunden bok.

03. Påhittat eller verklighetsbaserat (fiction/non-fiction)

Verklighetsbaserat vet jag inte hur jag ska tolka. Är det en påhittad berättelse men skulle kunna vara verklig eller är det en biografi eller memoar? Oavsett så gillar jag inte de två sistnämnda. Det ska vara påhittat.

04. Harry Potter eller Twilight

Enkelt. Twilight! Det är den serien som är orsaken till att jag började skriva själv. Nu vägrar jag att läsa den eftersom jag inte vill färgas av Meyers värld. Gjorde det till en början men jag blev snarare hämmad än inspirerad till slut.

05. Fantasyvärld eller vår värld?

Nu är jag vrång :-). Jag skriver urban fantasy vilket just är en blandning av båda. Men bara det ena eller det andra går också bra. Vägrar välja sida. Varför måste man göra det förresten i alla lägen?

06. Kindle, iPad eller annat

MacBook Pro! Vad annars =)?

07. Låna eller köpa böcker

Barnböcker brukar jag låna men böcker till mig själv måste jag köpa eftersom jag aldrig hinner läsa ut på tre veckor. No way!

08. Bokhandel eller online?

Jag försöker gynna bokhandeln så mycket jag kan men är det någon bok de inte har som jag söker så blir det online.

09. Ensamstående bok eller triologi

Gärna trilogier men det är inget jag strävar efter. Råkar jag snubbla på en bra trilogi så köper jag ju gärna alla delar.

10. Tjock bok eller kort bok

Stephen Kings bok Under kupolen på 1178 sidor tog sin tid men jag hämtade mycket inspiration från den till min egen berättelse. Är det en okänd författare så väljer jag helst lite tunnare än tidigare nämnda tegelsten.

11. Romans eller action

Gärna blandat. Nu gör jag det igen. Vägrar välja sida :-). Men när det gäller att skriva så går jag igång på action även om jag gärna vill ha med lite romans som kan skapa lite intriger och i sin tur leda till action, he he.

12. Mysa under en filt eller steka i solen

Inget av det. Om jag måste ha en filt om mig fryser jag och det hatar jag. Steka i solen är lika illa för då domnar hjärnan bort. Möjligen i korta stunder där jag har nära till skuggan. Värmen och solen söderut har jag inget emot. Särskilt inte den här tiden på året när allt är grått och mörkt.

13. Varm choklad eller latte

Varm choklad är för sött. Unnar mig mjölk med kaffe ibland men det får inte bli för mycket kaffe. Koffeinet får mitt hjärtat att tro att jag springer maraton trots att jag suttit still i flera timmar. Koffeinförgiftning är inget att leka med. Dricker helst te med honung i eller bara varmt vatten med honung.

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning

Jag kanske läser en recension om jag råkar snubbla på den men helst bildar jag mig en egen uppfattning. Märker att jag tycker lite som jag själv vill om böcker. Läste Litteraturmagazinets recensioner ett tag men blev så besviken på deras negativa kritik på de böcker jag gillade.

Den här utmaningen fick jag av Nathalie och den som känner att han/hon vill anta den är fri att göra det. Jag väljer att inte peka ut någon för att inte skapa prestationsångest eller liknande :-).

3 thoughts on “This or that – enkät

    • Kackel i grönsakslandet (Pettsson och Findus) har jag lyssnat på i bilen ibland när vi kört till Stockholm eller på semester :). Ett ypperligt tillfälle att lyssna på ljudbok.

Kommentera

