Inte så pjåkigt ändå

Igår kom jag hem från jobbet och var fylld av energi. Jag hade bestämt mig för att undanröja alla hinder inför helgen så jag drog igång att städa. När min käre make kom hem och förvånat såg vad fint och rent det var så erkände jag att jag hade en baktanke med det. Nu vet han att det är SKRIVA som gäller i helgen. Troligen går jag ut och krattar en sväng mest för att det är bra för både motionen och kreativiteten.

Manuset kunde jag inte hålla mig borta ifrån med den målmedvetenhet jag byggt upp idag. Det roliga var att orden inte alls kändes så fula idag :-). Omskrivningen i tisdags av en hotfull scen var inte slöseri med tid upptäckte jag. Jag putsade lite på den under kvällen för att förtäta stämningen. I kväll ska jag börja där eftersom Mia tipsade mig om att skriva sådant som får igång mig. Konstigt nog är det just farligheter, våld och död som får igång mig. Som person är jag oerhört fredlig och snäll :-). Undrar varför jag gillar att skriva om det när jag inte ens klarar av att se krigsrepotagen på nyheterna? Under skolgången gick jag ut när de visade filmer om judelägren från andra världskriget. Men verkligheten och fiktionen är två vitt skilda världar. Jag har nog en inneboende längtan att få bekämpa ondskan och det kan jag få göra i min berättelse :-).

10 thoughts on “Inte så pjåkigt ändå

  1. Så tror jag också att det är. Att man skriver om sådant som antingen skrämmer eller fascinerar en. Kanske handlar det om att försöka förstå det. Eller som du är inne på, att man vill bekämpa den.
    Hur som helst. Önskar dig en fantastisk skrivhelg :-)

    • Tack :-)! Jag tror att det kommer att gå ganska bra att skriva den här helgen. Jag närmar mig slutet och den slutliga intrigen/konflikten som är en morot i sig :-).

  2. Vad bra! Mer våld bara. Ös på. Om det är vad man går igång på, jag då ska man dit (och jag förstår, trivs också väldigt bra i det skrivna våldet). Sparka omkring dig bara! Eller om det är psykiskt, så vrid omkring dig bara!

    • Ha ha, ja det är våld av båda slagen. Det onda mot det goda. Lite kärlek också som stärker konflikten. Sitter just nu på ett seminarium och längtar tills dagen är slut så jag kan få min egna tid och gotta ner mig i fåtöljen med datorn :-).

  3. jag håller med mia. ”Don’t write about anything that doesn’t give you great pleasure…” Sånt syns när man läser. Minns du JSB’s video, den där du vet med guts, blood, passion… Om det är det som får igång skrivglädjen så är det sånt du behöver mer av:))

    • Inget går upp emot vår James :))! Han är en stor inspirationskälla. Det är alltid något nytt att lära sig av hans visdomsord. Om inte något annat så behöver jag bli påmind ibland ;). Nu fick jag ännu en galen id’e. Tänk om jag kunde ha videoklippet du syftar till i den digitala fotoramen – eller rent av som uppstartsfilm när jag öppnar upp dokumentet :).

      • haha, ja det vore något det. Jag vill också ha den som uppstartsfilm när jag öppnar vissa worddokument, hehe. Om du hittar ett sätt att göra det får du gärna dela med dig ;))) Förresten hur går det med böckerna du köpte? Hittade du något matnyttigt i dem? :)

      • Självklart ska jag dela med om jag får fart få filmen. Troligtvis finns det ingen funktion för det utan det krävs programmering och DET ger jag mig inte på :-).
        Jag har ärligt talat inte läst så mycket i hans böcker. Jag bläddrade lite i Conflict and suspence i går men jag måste erkänna att jag tröttnar efter ett tag eftersom jag upplever att jag har bra upplägg på det där med att skapa spänning (tror jag). Böckerna är inte dåliga för att jag tröttnar, absolut inte! Jag är bara otålig att få kommavidare :D.

Kommentera

