Bara en dag…

… har gått och det känns som ljusår sedan jag var ute på bloggen senast. I går prioriterade jag mitt manus och hej och hå med farbror Frej vad det gick bra. När klockan var elva på kvällen fick jag slita mig från datorn. Jag märker att jag trivs bäst att skriva våldsscener. Nu var den här ganska snäll men den var lite råare än hur den var från första början. För övrigt har det känts som om det jag har skrivit är urdåligt. Inte handlingen men språket. Mutter mutter. Nån gång blir det väl bra… hoppas jag :).

18 thoughts on “Bara en dag…

  1. ja visst känns det konstigt när man inte bloggar? vilket härligt skrivflow du verkar ha fått, hoppas det håller i sig. Är du fortfarande på resa? Det där med våldsscener kan nog bero på att de är så laddade, starka känslor, känsloyttringar och mycket action. Vem gillar inte det? Men jag tror inte ett ögonblick på att det du skrivit är dåligt. vare sig språk eller annat. Det kan du försöka lura i någon annan! :)

    • Nej nu är jag hemma, äntligen. Jag är ganska hemmakär och längtar alltid hem. Förutom när jag var på Madeira för ett år sedan. Hade jag inte haft barn hade jag skaffat mig en lägenhet där och utvandrat.
      Tack snälla Katarina för dina värmande ord. Det betyder så himla mycket! Vet inte varför jag känner så just nu? Jag har så lite tid att ägna mig åt mitt manus, en till två timmar, och jag kommer sällan på djupet. Allt känns så lösryckt. Varje helg hoppas jag kunna få sitta kanske tre timmar i sträck men det blir aldrig så. Men tack igen Kati, jag ska försöka hamra in de där orden så jag kan tro på mig själv igen :D!!

  2. Du ska absolut tro på dig själv och vet du, språket kan du alltid slipa på senare. Jag är övertygad om att det där blir hur bra som helst, bara du får lite skrivtid :-D

    • Jag tror också att det är det som behövs. Mer skrivtid alltså. Det är störande att den där kritikern ska håna mig och få mig att tro att jag är fånig när jag egentligen inte alls är en sådan person. Som tur är tar inte kritikern död på min drivkraft. Där har jag en vilja av stål :-).
      Tack för ditt stöd :))))! Känner att jag suger in det som en tvättsvamp :-).

  3. Åhh, Madeira låter underbart. Jag har min lilla hemliga tillflyktsort i en liten stad i Ligurien, Alassio. Ett ubergulligt ställe som jag gärna återvänder till så fort jag har möjlighet. Eller i Grekland är det Rethymnon. Hoppas du får tillfälle att resa tillbaka dit snart igen. När du är etablerad Och framgångsrik författare kan du ha en skrivarstuga där och åka iväg dit några gånger om året, vore inte det härligt? :)

  4. Ibland känns det så, man tycker att man skriver uselt. Men snart kommer det en ny dag och man ser på sin text med nya ögon och det ser riktigt bra ut. Kämpa på bara!

    • Anneli sätter tummen på en sak som jag har märkt: att om man lägger sitt manus åt sidan när det känns hemskt och tar upp det igen efter en tid så är det alltid bättre än man mindes det. :) Jag tror helt enkelt man blir trött på sina egna ord när man jobbar så länge med sitt manus som vi gör.:)) Försök ignorera den känslan. Stäng av den inre kritikern tills allt är klart.

      • Det kanske är så? Jag har de sista dagarna känt mig mer sugen på film och att läsa. Det kanske är rätt medicin? Manuset springer liksom inte iväg. Till helgen kanske språket är på plats igen :). Tack för peppet!!!

  5. Ja, språket kan man alltid fixa till senare. Jag har också stunder då jag tycker att allt jag skriver är bara upprepningar av samma ord, eller alla meningar börjat likadant. :S Alla går väl igenom det kan jag tänka.

    • Problemet är att det är nu jag ska fixa till språket men istället blir det omskrivnngar av scener som det kanske inte är så stort fel på egentligen. Inser att det är kreativiteten som behöver lite näring =).

  6. Känner igen den där känslan av att inte riktigt få till det, så tycker jag alltid det känns när jag inte får sitta tillräckligt länge för att komma in i det. Hoppas det ändrar sig och att du får lite mer tid i helgen! Språket går alltid att putsa upp senare!

    • Jag ska nog se till att städa redan idag så slipper jag ägna tid åt det i helgen. Då vill jag få minst fyra timmar i sträck till att komma in i texten ordentligt. Så får det bli. Nu känns det genast mycket bättre. Jag ska tvätta städa och röja undan så att det inte finns några måsten på lördag. Hepp!

  7. Har suttit så där idag också. Tyckt usch om alfabetet ungefär. Det som hjälpte var att jag ändå blev nyfiken på en liten liten detalj. Och då kunde jag strunta i att resten inte fungerar. Vet inte om det funkar för nån annan, men jag tror att man behöver leta fram nyfikenheten över vad det är som finns där.

    Så jag hoppas att det löser sig för dig. Att du hittar det där som gör att du går igång igen.

    • Jodå, att skriva våldsscener ha ha ha. Det får igång mig. Jag har trampat för mycket i pussträsket och det är roligare att läsa än att skriva =). Jag planerar för att vara kreativ på lördag, kanske rent av på fredag kväll. Om lusten faller på så kanske jag sätter mig lite i kväll men där har jag inga krav på mig själv. Jag har god lust att ge mig själv skrivförbud BARA idag men genast reagerar jag som om någon rycker undan snuttefilten. Paniken bryter fram och svetten klibbar otrevligt i handflatorna :D.
      Men det var ingen dum idé att börja med något som får igång mig när jag väl ska sitta ner och skriva. Vart jag börjar spelar mindre roll nu när det bara är finputsningen kvar. Tack för tipset :))!!

  8. Jag tror som Kati att det visst är bra det du skriver, men det är alltid bra att vara lite självkritisk. ;) I morgon när du läser igenom det kanske du hissar istället för dissar.

    • Ja så är det =). Texten var inte så illa trots allt. I går gick jag igenom samma kapitel igen och såg att det inte alls var så uselt som jag tyckt dagen innan. Mycket hänger på att jag ska vara pigg och engagerad. Det är jag inte alla dagar och då borde jag glo i en bok istället :D.

Kommentera

