Nu är jag igång igen

Det tog en halv dag att få till inställningar, program mm i Macen innan jag kunde börja plita på mitt manus igen. Det enda som inte funkar än är utgående mail men det kanske jag tar tag i senare idag.

Igår föddes ännu en hängiven skrivande människa här i familjen. Min dotter (8 år) frågade mig igår hur många sidor jag har skrivit på min bok. ”Ungefär 400”, svarade jag. Jag såg hur hon funderade och sedan berättade hon att hon hade skrivit tre. Genast höjde jag på ögonbrynen och bad henne berätta. Istället bad hon mig läsa och jag fick kämpa för att inte börja grina, jag är ju så himla blödig :). Det märktes så väl att hon läser böcker för där fanns gestaltning, kärlek, intriger och action. En berättelse i genren fantasy. Så fort hon slog upp ögonen idag sa hon att hon skulle skriva och det har hon gjort. Hela sju sidor är det nu. Jag är så stolt och imponerad så jag spricker snart :D.

10 thoughts on “Nu är jag igång igen

  1. Gulligt! :) Det är verkligen sant då, att konstnärer stöps i späd ålder, ;) Hurra för dig, du har gett henne ett underbart intresse och en passion för böcker. Ett som kanske kommer finnas med hela livet. :)

    • Ha ha, ja hennes fantasi har alltid varit obegränsad. Min är inte så dålig den heller men den har hämmats med åren och blandar för ofta in logiken tyvärr.

  2. Men åh, vad roligt! Längtar tills mina barn lär sig läsa och och skriva, och förhoppningsvis kommer att vilja ägna sig åt det ibland. Vill ju inte tvinga dem till nåt, men vore såklart otroligt roligt om de vill dela mina största intressen :)

    • Att läsa mycket för sina barn tror jag är det första bästa steget. Nu finns det också forskning som visar att barn som tidigt får en läsförståelse också ofta läser vidare efter gymnasiet. Båda våra barn kunde läsa när de var fem år och det beror bara på att vi fångat de perioder de visat intresse för bokstäver. Att se deras självförtroende växa med kunskapen är obetalbart :).

  3. Känner igen det där. Man blir så stolt så man pöser ut åt alla håll över att hur barnen skriver. Och jag minns hur min mamma blev när jag själv sa det. Underbart!

  4. Visst är det härligt! Mejas nio noveller har jag lagt i plastfickor och satt in i hennes pärm. Jättekul att ha kvar. Min son Oliver (11år) är jätteduktig på att teckna, där har jag försökt få honom att vilja rita till sagor jag skrivit, men tyvärr sloknar han alltid för han ställer för höga krav på sig själv. Han ritar dock ofta utan att man ber honom, så nu tänkte jag istället skriva skriva sagor utefter bilderna han ritat! ;) Har varit inne på att skicka in ett gemensamt projekt från oss till ett förlag.
    Din dotter kanske blir sveriges yngsta fantasy författare! :D Hälsa henne från mig att jag kommer läsa hennes bok när den kommer ut!
    Läste för övrigt en bok i somras ”Brottsplats Fridhem”, det var en debutant, en dam på 86 år! ;D Never to late and never to early! ;D

    • Vad härligt att din son älskar att rita. Då tror jag inte steget är så långt till att han kanske också tycker om att skriva i framtiden. Han har som sagt några år på sig med tanke på damen du nämnde =). Jag märker också att min dotter hämmas av att rita vid press men hon är annars fenomenalt duktig på det för sin ålder. I december kommer Peter Bergting till bokhandeln och barn från 10 år har bjudits in att rita drakar mm. Min dotter älskar hans illustrationer och blev toklycklig över att vi ska dit. När jag hälsar från dig och att du vill läsa hennes första bok kommer hon säkert att bli några centimeter längre :)). Kram <3!!

Kommentera

