Ett underhållande framträdande av Åsa Larsson

Med tio minuters marginal hann jag fram till biblioteket innan Åsa Larsson som skrivit ”Kirunasviten” om advokaten Rebecka, började sitt framträdande. Jag hade varit i Motala under onsdagen och 23 mil att köra för att hinna fram. Det var på håret :-). Men hur var föredraget? Åsa är en fantastiskt underhållande person som bjuder friskt på sig själv. Samtalsledare var Odd Zschiedrich, kanslisamordnare på Svenska akademien samt Kammarherre på slottet. Hade ingen aning om vem han var innan men skulle gärna lyssna på en ljudbok med hans röst. Brrrr vilken rysligt mysig mansröst!

Men åter till Åsa Larsson. Jag hade läst ut hennes debutroman Solstorm som tur var för Odds frågor till Åsa rörde sig mycket om karaktärerna och den miljö hon använt (Kiruna). Hon hade en del roliga uttryck.

Om ett manus som närmade sig slutet (till offer åt Molok) men som hon inte fått klart för sig hur det skulle sluta.
”Då börjar hjärnan bli som en treåring: Vad ska vi hitta på sen? Är vi inte framme snart? … och hittar på andra historier för då vill hjärnan ha roligt.”

Odd nämner att hon använt en riktig person i en av sina böcker.
”Författare – håll er undan från dem. De kommer att utnyttja er förr eller senare (skrattar).”

”Gud vad jag babblar.”

O – ”Är det jobbigt att deckare är en särskild genre?”
Å – ”Jag tycker det känns jobbigt att det anses som en dålig genre.”
O – ”Ja men är det verkligen det?”
Å – ”Ja jag tycker det. Den blir behandlad så. Det finns ju folk som säger att de inte läser deckare ungefär som om de säger; jag röker inte, jag knarkar inte.”

O – ”Är det så att man istället skulle dela in litteratur i bra eller dåligt?”
Å – ”… eller så skiter man i att dela in det så in i helvete… så mycket.”

”Det sårar mig att när mina barn läser Stephen King eller Harry Potter inte räknas. Jag tycker att det är fantastiska karaktärer, fantastiska berättelser. Jag kan inte förstå varför det ses som usel litteratur. J K Rowling har ju skapat en helt egen parallell värld. Vad kan väl vara mer fantastiskt än det?”

Jag kände mig väldigt upplyft och påfylld med ny energi efter att ha lyssnat på Odd och Åsa. Istället för att komma hem seg och trött till min familj kom jag hem pigg och glad. Full av energi för att möta mina lika glada underbara barn som längtat efter sin mamma i två dagar.
Åsa började själv som småskrivande småbarnsmamma. Kan hon kan jag :-).

11 thoughts on “Ett underhållande framträdande av Åsa Larsson

  1. Oj vilken stress, tur att du hann fram i tid! Kul att det var bra! Jag håller med Åsa, varför ska man dela in litteratur så in i h-vete ;-) Låt folk läsa det de vill läsa, vem är det som bestämmer vad som är bra eller dåligt? Det måste ju varje läsare få avgöra själv. Nu gick jag igång känner jag men jag var redan upprörd över en annan sak så det behövdes inte så mycket ;-)

    • Retar också upp mig på vad som räknas som fin och fullitteratur. Jag tror att det är media och viktigpettrar som skapat den här synen hos vanliga människor. Enda fördelen med genreindelning är att det är lättare att hitta böcker som handlar om det jag är intresserad av och inte behöver leta igenom varenda hylla i bokhandeln :-).

  2. Ja det där med fullitteratur och vad som är ”fint” kan man diskutera länge. Enligt mig borde ju den som flest personer kan ta del av och uppskatta anses som finare… vad härligt med en sådan inspirerande talare, och där fick du ju en perfekt förebild som skrivande småbarnsförälder. :)) Kul att du hade en trevlig kväll.

    • Ja det är väl ändå försäljningssiffrorna som talar det sanna språket om hur det egentligen ligger till.
      Åsa L är verkligen en förebild och jag behöver det för att tro att jag kan driva igenom det här även på det planet. Dvs kunna ha en familj utan att det är ett hinder. Skrivandet i sig finns det ingen hejd på. I´m totaly committed :).

  3. Visst är det härligt, det ger så mycket att gå och lyssna en kväll så där. Jag har haft förmånen att lyssna på många olika och jag är också helt sprallig när jag går hem! :D
    Visst var solstorm bra! :)

    • Solstorm var mycket bra och jag tycker om hennes språk vilket hon också har fått pris för. Jag kommer säkert att läsa fler böcker av henne.
      Jag skulle vilja gå på fler författarmöten men tyvärr är det alldeles för få sådana tillfällen där jag bor.

      • ja det kan jag tänka mig, jag tycker det är för få av dem HÄR. Eller så är det bara jag som aldrig hör talas om dem.

  4. Det är just det som är kruxet. Hur ska man få veta var och när de håller hus i ens närhet? Att hålla koll på FB, bloggar och bokhandlares hemsidor är väl det bästa jag kan komma på.

Kommentera

