Mår gott i min skrivarhörna

Kvällen har varit kreativ och jag är nöjd med min insats på manuset. Jag har byggt ut dialogerna som jag har slarvat med och tidigare bara använt tell för att få fram. Läste även lite ur James Scott Bells bok om redigering och inspirerades av hur viktigt det är att även bikaraktärerna får en framträdande roll med hur de pratar, rör sig och annat som får huvudkaraktären att reagera. När jag tänker tillbaka på mina bikaraktärer är jag stolt över mig själv hur personliga jag har gjort dem. Med stil, sätt att prata och röra sig. Egenskaper som får min huvudkaraktär att reagera positivt eller negativt. Även den minsta birollen som kassörskan, biljettförsäljaren, hotellpotiern osv får inte passera förbi som ett menlöst spöke på en ödslig stäpp :).

14 thoughts on “Mår gott i min skrivarhörna

    • Ja det förhöjer läsningen om de väcker något hos läsaren också. En dynamik och ett djup som får texten mer levande utan gäspvarningar =).
      Kul att se dig här Mia! För några månader sedan var jag in på din blogg och gillade den väldigt mycket för dina kreativa skrivtips. Tyvärr kunde jag aldrig göra något inlägg av någon anledning. Kanske har du gjort om dina inställningar nu så att det går? Jag ska ta mig en titt igen =).

      • Vi är ganska många vuxna som gillar den genren och jag tror att den håller på att bli mer rumsren även för oss och inte bara för barn och ungdomar. Jag lyssnade på Sara Elfgren Bergmmark i radioprogrammet Sommar i somras och slogs av hur undanskuffad den genren tidigare har varit. Någonting har hänt de senaste fem åren och mer och mer har getts ut inom fantasy. I USA är den genren väldigt stor och jag ser att vi även börjar få svenska författare som banar mark som Sara och Mats och min senaste favorit Nene Ormes. Läste nyligen ut Udda verklighet och tyckte att den var nytänkande och ryyysligt bra :-). Jag hoppas min också uppfattas som nytänkande även om jag utåt än så länge beskriver den som ganska klichéartad för er här på bloggen. Jag vill inte avslöja ingredienserna som gör den unik för då spricker trollet i solljuset :D.

  1. Helt rätt. Även birollerna måste kännas verklighetstrogna, för att inte bli platta och tråkiga. Ibland kan ju faktiskt en intressant birollskaraktär lyfta en hel scen :-)

    • Exakt! Hur kul är det att äta mat utan salt och peppar? Den där kassörskan i mitt manus ska jag nog deffa lite mer i mitt manus så hon blir lite mer irriterande :-).

  2. Så klok du är! Bifigurerna ska väl på något sätt framhäva huvudfigurerna så att deras personligheter och drag förstärks. Att använda bifigurerna för att få huvudpersonerna att agera och reagera så som man vill för att driva bokens handling framåt! Kanon!

    • Jag filade igår på en av mina små bikaraktärer som förekommer endast på några rader. Vågar jag så ska jag lägga ut det som ett exempel hur det kan bli. Det blir stor skillnad och mycket mer levande text.

Kommentera

