Lite pinsamt att erkänna

Det kanske inte har undgått några av er att jag har gnällt över att det går långsamt för mig att redigera? Saken är den att jag ikväll insett att jag inte har redigerat. Jag har skrivit nytt. Det är en helt annan biff. Ikväll har jag faktiskt redigerat efter att ha fått lite feedback på ett omskrivet kapitel och då sett på texten på ett helt annat sätt. När jag gör mina omskrivningar använder jag delar av den gamla texten. Ursprunget förändras så mycket så arbetet kan därför inte kallas redigering.

Nu kan jag äntligen sluta slå på mig själv att det går så långsamt. Istället sitter jag här och skrattar åt mig själv och över hur blind jag kan vara för vad jag egentligen håller på med. Var sak har sin tid :-).

13 thoughts on “Lite pinsamt att erkänna

  1. Jag håller med och vill inflika med en personlig reflektion: ATT det är svårare att bli kreativ igen när man en längre tid befunnit sig i det redigerande (och alltså kritiska) stadiet. Det är som om de använder olika delar av hjärnan. Jag tycker det är riktigt svårt att börja skriva till mitt i redigeringen.

    • Vad skönt det känns Katarina och Fia att jag inte är ensam om att känna så. Då är det ju inget fel på mig :). Jag har försökt hitta alla möjliga anledningar till att jag har tappat fart och kreativitet och trott att det berott på min utmattning (jobbet). I går kväll fick jag bevis på att jag egentligen inte alls tappat stinget efter att ha skrivit en
      miljögestaltning på en soluppgång som
      min testläsare efterfrågade. Det gick
      väldigt lätt och blev enligt mitt tycke
      målande vackert :). Yaayyy!

  2. Håller helt med Katarina. När jag är inne i skrivprocessen går det snabbt att komma igång, när jag redigerar och ska göra en omskrivning/skriva nytt går det förfärligt sakta. Helt plötsligt ska jag sparka igång kreativiteten igen och det är lika svårt varje gång.

  3. Ping: Mitt söndagsskrivande «

  4. Jag tror också man använder olika delar av hjärnan, som Kati skriver. Och den del man använder när man skriver själva råmanuset, verkar i mitt fall vara synskadat många gånger :-D

    • Ha ha, nej jag tror verkligen inte att du är synskadad :D! Att vi missar detajer är mänskligt och att vara uppmärksam på detaljer när vi är mitt inne i en kreativ fas så dödar det kreativiteten. Jag tror också som du och Kati att vi använder olika delar av hjärnan beroende på vilken fas vi är i. Redigeringshatten som granskar en färdig text är mer kritisk och ser detaljerna medan Nyskapandehatten följer flödet och vi låter idéerna rinna ut ur fingrarna innan de är förbi. Där har vi inte tid för några petitesser som stavfel, hur miljöbeskrivningen flyter på, vilka dialoger som saknas mm.
      Det gäller att veta vilken hatt vi har när vi skriver helt enkelt och vilka begränsningar den har :-).

      • Ja, så är det nog och jag är en sådan person som skriver allt först och sedan redigerar. Har dock läst om författare som jobbar igenom vartenda kapitel tills de är nöjda, innan de går vidare. Så skulle jag aldrig kunna göra. Då tror jag inte att jag kom någonstans :-)

      • Nej jag kan heller inte jobba på det sättet. Jag skriver hela storyn först och sedan har jag tid för fixandet och trixandet.

Kommentera

