Såg fram emot ett besök…

… hos optikern idag men då visade det sig att min arbetsgivare inte hade avtal med dem längre. Det blev till att ta en promenad till den optiker som vi har avtal med och fick en ny tid på onsdag. Jag har börja få hon i nacken och huvudet eftersom jag måste luta mig fram för att se vad det står på skärmen. Hemma går det bra men på jobbet är det värre. Jag får väl ställa in en annan skärmupplösning men det blir så fult och en massa scrollande eftersom inte hela bilden får plats. Så är det när man passerat 40-strecket :). Bara så ni vet vad ni har att vänta er ni som inte är där än :)).

7 thoughts on “Såg fram emot ett besök…

    • Jag har haft glasögon sedan fyra år tillbaka. Det är bara text som jag har svårt att läsa annars klarar jag mig bra utan. Dessvärre har det börjat bli sämre igen och jag har lite svårt att läsa pocketböcker där texten har komprimerats. Ja det är verkligen tur att det finns bra hjälpmedel – och som kan vara snygga också :-).

  1. Anna Keiler: Jag vet inte vad som hände? Jag hann se din kommentar men så vips var den borta. Jag återger den här: ”Så är det för mig också på jobbet men inte hemma.”
    Bra att arbetsgivaren står för terminalglasögon. Hoppas du också har den förmånen. Värt att kolla upp i alla fall :).

  2. Undra hur det blir för mig som redan nu ser väldigt dåligt. Jag har glasögon/linser för att se på långt håll, men kommer jag sen att behöva läsglasögon också liksom?

    • Jag har lärt mig av optikern att glasögon utformas för olika behov. Glaset består av olika fält med olika funktioner. Terminalglasögon är utformade för att du ska kunna läsa även om blicken är riktad rakt fram. När du läser en bok är blicken riktad nedåt och vanliga glasögon är progresiva, dvs slipade i nederkant för att kunna läsa med. Hoppas jag kunder göra mig lite förstådd för min förklaring känns rörig :).

  3. Hej Böna!
    Skulle du inte kunna prova med ett par vanliga läsglasögon så länge då. Så du kan lägga bort dina vanliga ”gamla” som inte funkar längre? Jag fick det rådet av en optiker för länge sen. Så jag köpte ett par och använder dem ibland istället för mina som jag borde gå till optikern med. Jag har själv insett sista halvåret att synen blivit sämre, jag fick glasögon för 7 år sedan, har inte ens använt dem ett år sammanlagt. Jag tycker det är såååå jobbigt med glasögon, plockar liksom av dem hela tiden utan att jag tänker på det. Skaffade nya för ett par år sen, men det blev samma sak med dem. Däremot förstoringsbrillorna, de kan jag ha nytta av ibland.
    Ångrar smått att jag dessutom valde svindyra bågar till bägge paren… snacka om att kasta pengarna i sjön. Tacka vet jag förstoringsglasögon från clas olsson.. 3 för 100:- ;)
    Ha det gott!

    • Jag önskar verkligen att jag kunde komma undan så billigt med ett par glasögon från Classe men jag har ett brytningsfel som gör att texten ser dubbel ut. När jag inte läser skulle jag egentligen kunna gå utan glasögon eftersom jag inte ser dåligt på det sättet. Men jag fick rådet att använda dem hela tiden så snäll och lydig som jag är har jag gjort det :). Jag har också lärt mig som du att inte lägga för mycket pengar på bågarna. Det finns snygga som inte kostar skjortan :).

Kommentera

