Borta bra men hemma bäst

Det är alltid skönt att få byta miljö ibland. Jag har hälsat på hos mina föräldrar och varit på den årliga höstmarknaden. Jag och minstingen roade oss på nöjesfältet med att åka några karuseller och sedan köpa lite leksaker. Tyvärr blev min 8-åriga tjej febrig och valde att stanna hemma hos mormor och morfar.

I Värmland är den här marknaden ett stort event på flera orter varje höst som drar tusentals människor till marknadsstånden i förhoppning att göra fynd. Där säljs allt mellan himmel och jord. Bland annat hittade jag ett illustrerat exemplar av Neil Gaiman – The Sandman.
Egentligen är jag inte alls så bekant med Gaiman, dvs jag har inte läst något av honom förut. Men jag kan säga att det här illustrerade exemplaret är väldigt bra. Nu är jag sugen på att läsa mer men frågan är när jag ska hinna? Det är väl att göra som med allt annat – en bok i taget :).

7 thoughts on “Borta bra men hemma bäst

    • Jag är uppväxt med marknaden. Många fina minnen har jag med allt roligt jag och kompisarna hade när vi åkte karuseller och fnissade åt killarna :).På dialekt säger vi maten. Nu läser du mat som man äter men a:et uttalas som a:et i man och t:et som det rullande ljudet r och t bildar i kartong. :) Nu kan du ett värmländskt ord :D.

      • Har bara läst på engelska. Om man är hyfsat bra på engelska tror jag det är att föredra för han skriver väldigt poetiskt (tycker jag) och sånt kan vara svårt att översätta. Dock kan jag ibland tycka att engelskan är lite svår (han ändå bott i Skottland), vissa ord särskilt slang då kan vara svåra att förstå.

      • Jag brukar läsa böcker på engelska ibland för att hålla kvar språket. Att jag inte förstår alla ord kvittar :). Bra att veta att det är slang så jag inte letar ihjäl mig i något lexikon :D.

Kommentera

