Kapitel 6 är klart

Det känns lite segt. Jag skulle vilja bli klar lite snabbare men finner mig i omständigheterna att tiden inte räcker till. Trots allt snikar jag till mig tid lite då och då. Samtidigt vet jag att det är bra att det inte går för fort. Det ger mig tid till att gå och fundera på detaljerna och putsa på dem när jag gör annat. Nu är i alla fall kapitel 6 klart och jag fick lite nytt inslag som känns bra mycket bättre. Nu har jag börjat på kapitel sju och tagit bort den scenen som får komma i kapitel 11 eller kanske 14. Undrar om jag ska låta en lektör titta på texten? Nej, jag gör en chansning och skickar det till förlag först. Jag har mycket gestaltning på alla karaktärer, bra och målande miljöbeskrivningar enligt testläsarna, grammatiken fixades till i början där det gnisslade. Det jag har kvar är flytt av en scen, utveckling av dialoger som jag verkligen har fått bättre känsla för och skala bort eventuella övertydligheter. Dags att skriva igen – eller kolla era bloggar :).

10 thoughts on “Kapitel 6 är klart

  1. Heja dig! Jag har också en känsla av att du har rätt bra koll på de där grejerna. Om du känner dig lugn och säker behöver du det kanske inte, det är bara sådana som jag som behöver handfasta råd, Hihi.

    • Det var en väldigt fin komplimang =), Tack! Men jag tror att vi alla behöver råd då och då. Först tänker jag pröva vingarna själv och se hur de bär. Om jag får refuseringar får jag tänka om och betala för experthjälp.
      Bra boktips och blogg för den delen som du gav mig nedan. Den ena boken var särskilt intressant :).

  2. Det låter som att verkligen har bra koll på det du skriver. Har flyt i berättelsen och vet när olika händelser ska komma in och sådant. Det är ju jättebra. Det krävs också mod att ta bort något man skrivit och antingen helt radera det eller bara flytta det. Om man flyttar det är det en del arbete med att få flytet kring det man skrivit att passa in med det nya, Men det fixar du.
    Jag vill helst sitta ifred en lång stund när jag skriver, jag har svårt att göra som du gör, att snika mig till en stund här och var, för mig blir det bara gegga då, inget flyt alls. Då väntar jag hellre och gör bort allt som ska göras så jag har en låååång sammanhängande skrivstund istället.

    • Att flytta den scen som jag just plockat bort från kapitel sex krävdes en del mod men när jag väl gjorde det var det en enorm lättnad och pusselbitarna börjar falla på plats. Det här bevisar för mig själv att jag ska lita på min inre känsla för min text. Den har sällan fel.
      Jag skulle också önska att jag hade lååånga skrivstunder men då skulle det aldrig bli något skrivet för de stunderna finns inte med två kreativa flickor på 5 och 8 år :). Som tur är har jag bra förmåga att stänga av min omgivning när jag är inne i skrivandet men det finns gränser. Ibland ägnar jag dem mycket tid för att sedan säga ifrån att nu är det dags att mamma också får en egen stund att skriva. Det funkar sådär :). Kvällarna är bäst när de har lagt sig.

  3. Jag tycker du gör helt rätt i att testa först och sen lägga pengar på lektör OM det behövs. Förut tänkte jag ta lektör, men efter mina 3 testläsare, känner jag som du.. jag testar först. Lycka till!!

Kommentera

