Jag är en renegade

Svarade på ett inlägg hos min bloggkompis Katarina Persson angående outline inför ett nytt manus. Där kallade jag mig Out-ranger utan att till 100% veta vad det egentligen betyder. Det jag ville få fram var att jag känner mig som en laglös när det gäller struktur med synopsis och allt som ska till inför att man börjar ett nytt manus. Jag har försökt att vara ”duktig” men jag föredrar att sitta på min HD (Harley Davidson) och glida runt som en rebell med egna idéer. Jag har oftast stora delar klart för mig i huvudet vad mina delar i trilogin ska handla om och utifrån det så kör jag på. Jag är egentligen en strukturerad person men här är min struktur i form att ”Free your mind”. Det har varit mitt ledord sedan första kapitlet och kommer att få vara så framöver för det är min framgång att få något på papper. Jag har oftast häpnat av hur jag har fått ihop detaljer som jag inte har haft en aning om hur det ska sluta när jag har börjat på något obegripligt spår. En dirty Strömstedt :D.

8 thoughts on “Jag är en renegade

  1. <3 Varför ändra ett vinnande koncept? Man ska göra det som fungerar för en själv och skita i saker som regler. :D
    (Jag är visst också lite rebellisk idag!)

      • Det måste det väl göra? Iaf biroller som har mindre betydelse för berättelsen men som har en uppgift i boken?
        Jag gillar outlines, oftast är jag beroende av dem, men just nu tror jag att jag nöjer mig med att lista milstolparna i berättelsen och låta resten falla på plats av sig själv.

      • Ja, jag har inga karaktärer alls när jag börjar. Bara en bild av en eller två som gör något. I SSV var det två kvinnor som letade ”rester” efter en tredje som var död. I London. Av det blev det en död och tre levande.

      • Fascinerande hur en berättelse byggs upp av bara några få ideer. Nyligen fick jag ett uppslag har jag måste få in en ny manlig karaktär för att få den rätta dynamiken. Jag har redan ”sett” honom. En riktig snygging :).

  2. Jag brukar bara ha en karaktär eller två och en SITUATION när jag börjar. Sedan vecklar det ur sig därifrån. Åsa: kul att höra hur det började med din. :)

Kommentera

