Nu förstår jag…

… lite mer vad det innebär att skriva läsaren på näsan. Jag har hittat det i andra texter och fått lite exempel i min egen text från min testläsare. Det är så oerhört lätt att missa det här. Särskilt som nybörjare. När man väl har upptäckt vilka fel man gör så är det så mycket lättare att hitta dem. Innan jag förstod till fullo vad jag skulle leta efter så läste jag inledningen till mitt manus och kände att allt var så totalt fel. Nu är det tack och lov inte riktigt så illa som jag först befarade men det kan hända att jag kommer att peta lite i den. Den beskriver dels huvudkaraktärens bakgrund eller ursprung för att vara korrekt men också en annan karaktärs karaktär som är mindre trevlig men inte på ett ”tala om”-sätt utan mer beskrivning av hur han har reagerat på olika händelser. Det är kanske mer ”tell” än ”show” eftersom inledningen beskriver det som har varit/är men avsikten är att väcka en oro hos läsaren vilket jag har förstått att jag har lyckts med enligt de två som hittills har läst och gett feedback.

7 thoughts on “Nu förstår jag…

  1. Det är ofta så att vi börjar våra böcker med bakgrunder. Det är bättre, och mer attraktivt för läsaren, att hoppa direkt in i historien och så får bakgrunden slippras in genom berättelsen. Förstår du hur jag menar?

    • Jag tror det. Jag börjar med den viktigaste bakrunden sedan bygger jag på med mer bakgrund allt eftersom historien löper på. Gärna på ett sådant sätt att min karaktär reflekterar/associerar över händelser som sker och kan ha med det förflutna att göra eller vilka som finns i hennes liv utan att de förekommer i den aktuella händelsen. Tex föräldrar och vänner. Är det så du menade?

      • Måste du börja med bakgrunden alls? Börja istället med ett fyrverkeri som direkt drar läsaren in i din berättelse. Bakgrund är viktig som fördjupning och är den ännu viktigare, ja, då är det den boken ska handla om. Är du med på hur jag menar? Använd bakgrunden, men låt den glida in i berättelsen. Det är skitsvårt, jag vet:)

      • Argh! En tjäftsmäll alltså :). Min karaktärs bakgrund är precis vad min bok, förlåt manus handlar om. Jag ska försöka se över det här och jag tror att när jag väl kommer på hur jag ska skriva om det så kommer det att bli jättbra. Frågan är bara huuuur :). Jag ska grubbla på det några dagar men tusen tack Åsa för att du hjälpte mig att förstå det här lite bättre. Jag har den där irriterande känslan av lösningen men den är precis utom räckhåll för att jag ska se exakt hur jag ska göra om det. Det ordnar sig bara jag får grubbla på det här ett tag. Suck :).

  2. Det där med var man egentligen ska börja sin berättelse är alltid lika svårt. Jag tror man oftast vill börja tidigare än man egentligen skulle behöva, för att man vill att läsaren ska förstå det som händer. Det där med att väva in bakgrunden i händelserna på ett smidigt sätt är inte lätt alls. Ibland kan jag fundera över om jag egentligen skulle kunna skippa ett eller två kapitel i början och infoga det viktigaste från dem i det tredje. ”Tell” är inte alltid fel. Det finns en plats även för det, det gäller bara att veta när man ska göra vad.

  3. Det här med början av en bok är väldigt intressant tycker jag. Det kräver ett eget inlägg! :)
    Alla har ju olika smak, men jag tycker också att olika slags beskrivningar ska undvikas. Infodumpar gillar jag inte heller. Jag gillar när inledningen innehåller flera olika ledtrådar som jag får undra över och där svaret kommer senare i boken. Älskar att gissa och pussla ihop historien längs med berättelsens gång.

    • Jag älskar också att pussla med detaljer och jag har gått runt här hemma i trädgården och grubblat. En skön känsla har spridit sig i min mage när jag börjar se hur det ska stå istället. Det kommer att bli sååå bra när jag har gjort om inledningen :). Inledningen är verkligen ett kapitel för sig.

Kommentera

