Följebrevet

Jag sitter här och är arg, frustrerad, kaxig, passionerad, ödmjuk… Jag säg den känslan som jag inte har känt när jag har skrivit på mitt följebrev. Gud vad jobbigt det är! Jag känner mig som matadoren i filmen Ferdinand på julafton när han stampar, hoppar och sliter både sitt hår och sina kläder. Vet ni hur många sidor det bör vara på? Jag har fått ihop två A4-sidor med 4,5 cm indrag på båda sidor. För att få lite uppslag på vad det bör innehålla (enligt svenska mått mätt) så hittade jag den här bloggen av Mattias Boström som jobbar som produktions- och redaktionsansvarig på Piratförlaget. Jag har varit extremt kortfattad för att få med allt. Sedan är det viktigt att sticka ut också enligt Mattias. HA! Nog har jag försökt att sticka ut. Frågan är bara om jag uppfattas som en egotrippad idiot som använder sig av samma klyschor som alla andra wannabe´s. SUCK!

8 thoughts on “Följebrevet

  1. Jag vet inte om det är en allmän vedertagen längd, men jag brukar försöka hålla mig till en A4 sida eller runt 300 ord. Men vad vet jag? Jag har ju blivit refuserad varenda gång. :D Jag tror det viktigaste är att få dem att VILJA läsa boken och att berätta om sig själv på ett personligt sätt. Försök att inte stressa för mycket över det. När allt kommer omkring är det ju BOKEN som ska publiceras och inte följebrevet! ;) Men visst är det lite pirrigt det där. Ligger du snart i startgroparna för att skicka in det till några förlag? Hur många har du utsett?

    • Jag tror att det blir fem förlag till att börja med. Några ska få den tryckta varianten medan de som accepterar mail kommer att få manuset den vägen. Men först ska jag invänta vad min korrekturläsare säger. Det lär ta några veckor. Tillsvidare får jag slita med följebrevet och jag kommer INTE att kunna hålla mig till en sida om jag ska kunna formulera mig på ett kortfattat och samtidigt proffsigt och lockande sätt för att få med allt som ska vara med. Gah!

  2. I nummer 4 av tidningen Skriva finns tips på vad man ska tänka på när man skriver följebrev. Bland annat står det att man helst in ska skriva mer än en A4-sida…

  3. Följebrev är svårt! Men samtidigt roligt för man måste gnugga geniknölarna! Jag tycker du ska skriva en a4 sida, hälften lockande baksidestext, hälften info om dig plus kontaktuppgifter.

    • Ja jag har besinnat mig hihi. Jag jobbar på en version så att det ska räcka med ett A4. Det verkar vara det som gäller så jag fogar mig snällt :).

Kommentera

