Recension; Sonjas sista vilja av Åsa Hellberg

Jag skrattade och grät när jag läste Sonjas sista vilja. Skrattade för att dessa härliga tre kvinnor i femtioårsåldern, Maggan, Susanne och Rebecka som det handlade om, var så underbart mänskliga med sina infall och personliga egenskaper. Jag grät för deras skull. Deras känslor kröp in  i mig och jag var ett med deras känslor av lidande och passionerade lycka. Ja för mycket passion är det i den här boken vill jag lova. Och struliga själar som försöker komma tillrätta med sina liv, på det sätt som deras avlidne vän Sonja har testamenterat att de ska göra. Sonja som var deras bästa vän men som visade sig bar på så många hemligheter. Hemligheter som avslöjas mer och mer under deras strävan att utföra de uppgifter Sonja har gett var och en av de tre vännerna men på olika håll i Europa. London, Paris och Mallorca. Jag ska erkänna att jag först tyckte att det fanns lite för lite konflikter, intriger. Det flöt på lite för bra för dem med att ge upp sina vanliga liv men ack vad jag bedrog mig. Stolthet och rädsla skapar stor oreda i alla deras liv. Även för de tre män som Sonja för in i vännernas liv.

Boken lämnar efter sig en härligt skön känsla. Tänk att få ärva en utmaning med allt det stöd som Maggan, Susanne och Rebecka ändå får. Jag är nästan lite avundsjuk :). Till hösten kommer Åsa ut med nästa del, en fortsättning på Sonjas sista vilja. Den kommer jag definitivt inte att missa!

2 thoughts on “Recension; Sonjas sista vilja av Åsa Hellberg

    • Det går inte att låta bli att tycka om dem. Nog för att jag har muttrat och mummlat att de ska sluta vara så tjuraktigt envisa, stolta och rädda ;), men det är ju just för att jag gillar tjejerna så himla mycket :). Tack för en underbar bok Åsa!

Kommentera

