Ska slipa dialogerna

Vilken kväll!!! 25 redigerade sidor. Dvs ett helt kapitel (enkelt radavstånd och litet indrag). Jag känner mig nöjd men ändå är det något som gnager. Jag vill få det ännu skarpare och mer sprakande så att det inte känns för tonårsaktigt. Det är visserligen en ungdomsbok men ändå. För att få inspiration letade jag meningar i andra böcker och skrev ner dem. Bara för att fylla på ordförrådet lite :). Det är så lätt att upprepa sig och jag märker att jag ibland är lite för hård och rensar bort adjektiv efter dialogerna som faktiskt förtydligar utan att ta ifrån läsarens egen förmåga till fantasi och tolkning. Redigering är ingen barnlek. Det är blodigt allvar :). Men wow vad roligt! Jag älskar ord! Skulle jag inte göra det så hade jag aldrig stått ut så här länge. Det är ett måste för att ha en chans i den tuffa konkurrens som råder i förlagsvärlden.

Min redigeringsplan är att jag ska gå igenom de tre sista kapitlen som återstår. Gå tillbaka till kapitel åtta och rensa bort en hel scen. Börja om och se över gestaltning och dialoger. Miljöbeskrivningarna tror jag är ganska bra. Jag tycker om att beskriva omgivningen som en målning.

6 thoughts on “Ska slipa dialogerna

  1. Håller med. Det är en magisk känsla att slipa dialogerna så det där som innan bara var nödvändig information och ett sätt att få berättelsen framåt liksom spritter av eget liv! :)

    • Jag har kommit en bra bit med dialogerna under första redigeringen men de kan bli bättre. Men dialoger är svårt tycker jag. I början var det som värst innan jag kände karaktärerna. Då satt de tyst och bara stirrade på varandra :D. Nu är det annorlunda och jag börjar få lite kläm på det.

    • :-) Tack! Som jag sa till svärmor ikväll: Det blir ingen bok om man inte ägnar manuset en stund varje dag. Antingen vid datorn eller i huvudet :).

  2. Smart drag att redigera ett kapitel i taget, jag har redigerat rakt av bara, sida för sida… vilket tyvärr ger en känlsa av att man inte kommer någon vart alls.. ska kanske haka på din idé om att redigera ett kapitel i taget. Så man kan lämna det bakom sig. :)

    • Precis! Jag backar oftast i samma kapitel för att vara säker på att det flyter. Sedan vet jag att det kapitlet är bra tills sista genomläsningen av hela manuset ska göras. Det känns bra att veta att sista vändan inte kommer att kräva lika mycket jobb men det krävs också disciplin att inte låta något som gnisslar att slippa igenom första vändan. Moroten är att känna lättnaden när kapitlet är klart :).

Kommentera

