Andningspaus – vad är det?

Jag läste Sofia Fritzsons blogginlägg om hur svårt det är att ta paus och bara vara med sin familj. Hela tiden när jag gör något annat så känner jag att, ”nu skulle jag ha kunnat skriva”. Det är ok att laga mat, vara på jobbet och se till att barnen kommer hem ordentligt från skola och dagis. Men sedan… jag vill bara skriva, skriva , skriva… Jag har läst att många tar ledigt från skrivandet på helger och semestrar för att umgås med sin familj. Herregud!!! Jag skulle bli tokig av abstinens! Ja jag vet att jag är galen som inte tar tillvara på tiden med mina barn och så vidare, men jag skulle bli odräglig om jag inte fick skriva. Jag vet det för det har bevisats gång på gång. Som ett vresigt monster morrar jag och spottar och fräser när jag inte har fått skriva några ord. Jag sitter ganska centralt i vardagsrummet när jag skriver och svarar på tilltal så jag är trots allt närvarande på så sätt :) (tröstar jag mig med).

 

När vi reser tar jag alltid med datorn (inte utomlands men det var nära). Hur ska det bli när jag är färdig med mitt första manus och del två väntar? Ska jag ta en paus då för att känna efter att jag har nått mitt första mål? Kommer jag att glömma min karaktär? Nej självklart inte, men fyyyy vad mycket tid som försvinner då till ingen nytta. Jag ska ändå köpa champagne och göra ett avstamp och fira med min familj att de har stått ut med mig det här året. Sedan ska jag faktiskt anstränga mig i sommar att vistas på stranden med barnen för där kan jag ju läsa alla de böcker jag inte hunnit med. Läsa är något jag har försummat. Det ger så mycket tillbaka till det egna skrivandet.

3 thoughts on “Andningspaus – vad är det?

  1. Håller med om allt. Jag blir oxå rastlös när jag inte skriver. Och har lätt för att försummat läsandet ibland.

  2. Håller också med! Får dåligt samvete när jag inte skriver, precis som om jag skolkar från mitt extrajobb. Läsningen blir lätt lidande vilket är synd för då blir skrivandet också lidande, men ibland hinner man bara inte med. Jag försöker läsa ikapp mig mellan manus.

Kommentera

