Pratade med svärmor idag

Min man är från Stockholm men han har glömt namn på speciella ställen som jag behöver namnen på för mitt manus. Då ringer jag svärmor som bor där. Både hon och svärfar engagerar sig i frågan som tydligen inte var så lätta att lösa men till slut hittade de namnen med hjälp av sjökort och kartor.

Som vanlig kom vi in på böcker jag och svärmor. Hon läser drösvis med böcker och är en stor kund på biblioteket. Där får de minsan inte ligga på latsidan :). Nu hade hon börjat med ”Stål” skriven av en ung Italienska som växt upp med maffian inpå knuten. Hon kände på sig att den skulle vara väldigt bra efter att ha kommit in i den. Jag har läst recensioner på den och den ska ha fått väldigt bra kritik. Hon nämnde en massa andra böcker som jag önskade att jag också hann läsa.

Tillbaka till min research med svärmor. Hon intresserade sig jättemycket för mitt manus men jag nämnde inte något avslöjande eftersom jag är tystlåten för alla om den. Det känns ändå kul att hon är så nyfiken. Efteråt slog det mig att om mitt manus antas och trycks så kommer hon ju att läsa den. Ve och fasa! Svärmor läsa min bok? Hjälp!!! Jag känner inte alls så om mina egna föräldrar skulle läsa den. Mamma kanske inte ens skulle läsa den. Jo det skulle hon väl eftersom hon skulle vara jättestolt om jag ger ut en bok men hon är ingen läsande människa så jag skulle faktiskt inte bli förvånad eller ens bli ledsen om hon inte läste den. JA jag menar allvar. Jag älskar henne för den hon är. That´s it!! Men svärmor och svärfar som är vana att läsa litteratur? Passar det inte så lägger de den åt sidan. Och fantasy hör ju inte till deras smak precis. Huuuu! Läskigt.

Ja ja. Än så länge har jag inte ens skickat in det till ett förlag. Men jäklar vad bra den kommer att bli när jag har fått till det sista. Jag börjar bli lite frustrerad att det går så långsamt. Det är bra när man får vara hemma för vård av barn (vabba) för då blir det massor gjort. Jag är på sidana 186 av 316 och är uppe i 146 650 ord. Nu får det bli ett ryck trots att klockan är mycket.

6 thoughts on “Pratade med svärmor idag

  1. Jag känner likadant inför tanken på att min PAPPA ska läsa något jag skriver. Vet inte varför. Han är inte heller någon läsande människa, inte som mamma som läser praktiskt taget allt. Hon har redan läst bägge mina berättelser och det var ett bra sätt att vänja sig vid att bli läst. Jag tror säkert att svärmor kommer att läsa din bok när den är klar och tycka att den är jättebra. :) Det spelar nog ingen roll att det inte är en genre hon vanligtvis skulle läsa om det är DU som skrivit det.

  2. Håller med om att det är klart att din mamma kommer att läsa din bok. Jag fick till och med min exman att läsa igenom mitt dåvarande halvfärdiga manus, och det är bra med tanke på att han aldrig läst något. :) Men visst känns det läskigt att tänka att ens familj och släktingar (förhoppningsvis) kommer att läsa min bok en dag.

    • Ja det är nog så att mamma tar sig tid att försöka läsa den. Då har hon ju något att skvallra om (menat på ett positivt sätt) fast än så länge är hon inte så insatt i att jag skriver så mycket som jag gör. Hon visar inget intresse och det är heller inget jag förväntar mig eller kräver. Hon är intresserad av andra saker i mitt liv och det räcker gott :). Jag skulle aldrig låta min man få läsa mitt manus. Det skulle vara som att erbjuda en vegetarian en kötträtt :D. Han gillar SF men knappast min genre romantisk urban fantasy :).

    • Nej det är lugnt. Jag har fått veta av Sara Bergmark Elfgren att Eld är på 167 000 ord. Mycket hänger på textstorleken i den tryckta boken :-). Men visst jag var orolig ett tag eftersom jag skriver på en trilogi precis som du och vill helst hålla mig till tre böcker. Det är i alla fall vad jag i dagsläget har material till. Sedan vet man aldrig :-).

Kommentera

