18 bra skrivtips

När vi skriver så arbetar vi på två plan. Det första planet är omedvetet, där vi låter kreativiteten få flöda och skapa oväntade händelser och lösningar. Vi lever oss in känslomässigt i berättelsen. Det andra planet är medvetet och kritiskt. Om det andra stadiet kommer in vid fel tillfälle hindrar det kreativiteten och vi låser oss. Ordet vi söker vill inte komma fram. Vi hänger upp oss på stavningen, grammatiken och om det vi skriver överhuvudtaget är läsvärt. För att behålla kreativiteten finns det olika sätt. Musik, ge sig tillåtelsen att få vara känslosam, brainstorma ord eller bilder om ditt ämne.

Andra bra tips som finns på den här sidan är väl värda att läsa.

Något som nämns i tipsen är: Ta bort, ta bort, ta bort! Det är svårt att veta vad som ska tas bort men om man prövar att ta bort alla onödiga ord och meningen fortfarande låter vettig så har man skapat en mening med stuns. Även adverb och adjektiv ska man vara försiktig med för att inte förta kärnan i meningen. Det vill säga ord som tillskriver egenskaper och detaljer som tynger ner meningen. Jag har själv sett de i mitt eget manus och rensat hårt många gånger och fått texten att bli kraftfullare. ”Den stora feta mannen stängde dörren med en högljud smäll.” Bla bla bla.  Det blir mer kärnfullt med: ”Mannen stängde dörren med en smäll.”

Ovanstående får inte förväxlas med ”Show – don´t tell”. ”Kvinnan kände sig arg för att cykeln var stulen.” Att visa det: ”Kvinnan såg att cykeln var borta och sparkade till en sten så hårt att det värkte i foten.

Läs tipsen för de är inspirerande och utvecklar skrivkonsten. Sidan heter Writers helper.

Inte att förglömma! Låt någon läsa ditt manus och få andras ögon och upplevelse av din text innan du skickar in det till ett förlag. Alla blir vi blinda för något som kan förstöra ett helt stycke. Felaktigheter som vi förbisett eller andra tokigheter.

Ha en skön och inspirerande skrivhelg mina vänner!

 

3 thoughts on “18 bra skrivtips

  1. Tack för tipset. Nu kör vi så det ryker!

    PS. Fattar inte varför det inte går att kommentera WordPressbloggar med min email och blogglänk? Jag måste antingen registrera nåt konto på wordpress eller så får jag kommentera med facebook eller twitterkontot…? Vet du om det är någon inställning du måste göra eller om det är fel på mig (kan det inte vara) alternativt min dator…?

  2. Hej och varmt välkommen Nina!
    Märkligt att du inte får till det att kommentera. Mina inställningar är vidöppna :). Jag har andra blogspotare som kommenterar utan att de har nämnt att det är problem. Fråga vår gemensamma bloggvän ”Trying to follow my dream” hur hon gör. Det är det enda jag kan komma på nu som lösning. Det är ju krångligt att behöva gå via facebook :(.
    Glad att du gillade tipset! Imorgon kommer det mer, så håll utkik.

Kommentera

