Blyg eller inte, det är frågan

Idag ville datorn samarbeta bättre än igår. Inga konstiga automatiska uppdateringar. Bill Gates är inte min favorit kan jag ju säga :). Men han vet hur han ska tjäna pengar. Jag har kollat upp priser på MacBook och den jag vill ha kostar 17.000 kr. Ha ha ha! Det är bara och hoppas på att datorn håller ett tag till.

Jag mötte en ny karaktär idag som jag har tänkt släppa in ganska länge. Jag såg hen som ganska tillbakadragen och tystlåten. När väl karaktären fick kliva in var det en övveraskning hur otroligt färgstark och mysig personen var. Det är alltid lika fascinerande att träffa nya karaktärer och lära känna dem. Jag styr inte så mycket utan de får tala ganska fritt när jag gestaltar dem. Den här personen kan bli en mycket större tillgång till manuset än jag anat. Det här är en del av skrivandets underbara fördel. Du träffar nya människor med alla möjliga karaktärsdrag precis som i verkliga livet. Det är bara det att det är väldigt mycket Molgan över det. Ni vet Alfons Åbergs osynliga kompis :). Jag älskar att träffa nya människor. Tyvärr kan jag ibland bli fruktansvärt blyg och dra mig undan medans jag ibland blir trött på mig själv av hur munnen fladdrar som en vimpel.

I skolan minns jag hur lärarna klagade över att jag aldrig sa någonting på lektionerna. Ett särskilt tillfälle minns jag från gymnasiet när läraren i psykologi sa att hon skulle ge mig en trea (det gamla systemet med 1-5) för att jag var så tyst på lektionerna. Jag hade väldigt bra resultat på prov och andra arbetsuppgifter vilket jag påtalade. Detta höll hon med om men tyckte att jag borde ändå säga mer om vad jag kunde på lektionerna. Jag blev besviken och hävdade att jag var värd en fyra utifrån mina kunskaper och inte hur tyst jag var. Hon lovade fundera på saken. Jag är stolt över mig själv och den intigritet jag hade då att våga säga ifrån. Resultatet blev en fyra.

Varför ska man bedömas som sämre bara för att man är blyg? Det där har retat mig igenom alla år hur lärare bedömde barnens kunskaper i min skola. Jag är inte mindre värd eller sämre bara för att jag är försiktig och blyg. Vid ett tillfälle kom jag över en anteckning som läraren hade gjort om mig som låg framme på katedern. ”Hon är duktigt men inte lika frammåt som sin syster.” Vad är det för mått på ett barn egentligen? Idag hoppas jag att skolan har kommit mycket längre och kan se barnens förmågor utan att de ska behöva kasta sig fram och ta för sig på andras bekostnad. Alla är duktiga på sitt sätt. Blyg eller utåtriktad. Det unika måste få accepteras så länge det inte är till men för någon annan!

Idag blev jag känslosam och privat men jag skäms inte för den jag har blivit. Blyg eller inte. Huvusaken är att man bryr sig om sina medmänniskor och behandlar dem så som man själv vill bli behandlad.

4 thoughts on “Blyg eller inte, det är frågan

  1. Självklart har du rätt i att man ska bedömas individuellt och på faktiska resultat och kunskaper. Blyga ska ju inte få sämre betyg bara för det. Kanske var det något slags missriktad välvilja från lärarens sida, att vilja förbereda för yrkeslivet där man ibland måste kunna föra fram sin talan och lägga fram åsikter, men det måste finnas andra sätt att uppmuntra blyga barn att prata mer på lektionerna. De får väl helt enkelt se till att ställa frågor till alla och inte bara till de som räcker upp handen eller är mest framme, tycker jag. Oftast KAN man ju svaren och det borde de förstå. Starkt gjort av dig att stå på dig. Där fick hon det bevis hon behövde. :)

    • Jag tror inte att man kan tvinga blyga barn till att våga ta för sig inför vuxenlivet genom att påtala att de ÄR blyga. Barn är som de är. Nu gick det ju bra för mig eftersom jag alltid haft en stark integritet och målmedvetenhet och haft föräldrar som stöttat mig till 100% :).
      Nu ska här skrivas! Eller hur :)

  2. Jag känner igen mig väldigt väl där, och min dotter. Fast hon verkar klara sig bra ändå och det är jag mycket glad för. Det är konstigt att bedöma en människa efter hur mycket han/hon pratar. Ibland babblas det alldeles för mycket om helt oviktiga saker. Det kan väl inte vara bättre än att vara eftertänksam.

    Det låter så härligt att skriva, jag vill också komma igång med det igen. Kanske går det nu när allt har lugnat ner sig igen efter skolavslutningen. Lycka till med det fortsatta skrivandet och att lära känna dina karaktärer!

    • Tack rara du! Jag försöker skriva så fort jag kommer åt. Om det så bara blir ett par rader. Ibland är det förstås omöjligt när annat viktigare står på schemat. Midsommarhelgen med gäster lär bli skrivfattig :).
      Du får nog snart tid ska du se nu när sommarens ledighet är i antågande.
      Kram på dig Annelie!

Kommentera

