Har tänkt på slutet

Igår valde jag att ta ledigt från skrivandet. Söndagen tog musten ur mig fullständigt. Jag har väldigt lätt för att leva mig in saker och när jag skriver sådant som höjer temperaturen lite brukar jag bli lite matt. Men jag utnyttjade tiden när jag planterade daliorna i rabatten igår, till att tänka på slutet. Jag insåg att jag har gjort ett stort misstag genom att avslöja en detalj som förtar spänningen. Det är bra att ta sig tid att göra något annat och bara tänka, få perspektiv. Att sätta sig in i läsarens upplevelse. Hur skulle jag vilja ha det om jag hade läst det här för första gången. Vad skulle få mig att sitta på nålar? Jag tror att jag fick till en bra idé som jag ska genomföra. Det kan innebära att jag får korta ner lite grand men om jag känner mig själv rätt så fyller jag ut med annat när jag har kommit dit med redigeringen. Ny idéer ploppar upp som svampar hela tiden. Jag fungerar så att jag inte kan hoppa för mycket i mitt manus. Då tappar jag tråden.

4 thoughts on “Har tänkt på slutet

Kommentera

