Kvällssaga om Malda och Arteil

Varannan kväll nattar jag min äldsta dotter. Då är det Legenden om Morwhayle som gäller. Ikväll hann vi bara ett kapitel eftersom klockan var halv tio. Jag hade mer än gärna läst mer!! Men jag ska ju få upp henne till skolan imorgon också :). Vi myser båda när vi har den här stunden tillsammans. Pappa får inte läsa ur boken utan det här är en värld som bara hon och jag kliver in i och njuter av. En värld av drakar, magi och märkliga väsen. Det är så roligt att se när hon lyssnar spänt och ibland blir det för mycket så hon kan bara inte sitta still :). I början trodde jag att hon var uttråkad men ack så fel jag hade. Ha ha! Som tur är har vi en bok kvar när den här är slut. En tredje är på väg. Eller hur Peter?

18 thoughts on “Kvällssaga om Malda och Arteil

  1. Vad kul =). Jodå, nästa år kommer trean, men innan dess blir det 48 sidor serieroman om jag kan övertala Semic att trycka den. Annars blir den gratis på nätet =).

    • Härligt Peter :-)! Är serieromanen en ungdomsroman? Tänkte om det kunde vara något som dottern kan läsa själv eller är den för äldre?

      • Halloj, ”all ages” skulle jag nog svara. Inget snusk eller våld, jag vill att alla ska kunna läsa den och ha glädje av den. Det blir 6 delar om 8 sidor som har en gemensam tråd. Kortfattat allt som händer några veckor innan Malda åker till Gopnyk.

      • Perfekt! Min dotter läser så bra så det skulle vara något för henne. Hon uppskattar dina illustrationer och den serien skulle verkligen vara något för henne, särskilt om den handlar om Malda. Jag får hålla utkik efter den men du på-annonserar den säker via facebook :)

    • Jätteroligt att se dig här på min blogg Manne :)!
      Visst är det mysigt att dela en bra bok med sina barn. Den upplevelsen får man bara med barn- och ungdomslitteratur som man läser högt. Många frågor och upplevelser delas med varandra på ett helt annat sätt än när du läser själv :).
      Hoppas att jag får se dig här igen Manne. Celebert besök med TVÅ författare på samma dag :)).
      Kram

  2. Åh, vad kul! Jag längtar tills mina barn blir lite större så att jag kan läsa såna böcker som är lite spännande för mig också :)
    (Överlevde natten ensam med alla barn)

    • Hur gammal är din äldsta? Min dotter är bara sju men räds inte drakar, zombies eller varulvar. Jag har precis avslutat kvällens läsning och när jag skulle sluta första gången blev det protester med nerrivna leksaker och sura miner. Inte likt henne att reagera så starkt. Jag fick läsa en kvart till innan det fick räcka.

      • Han fyllde 4 i maj, Dottern blev 2 i februari. Minstingen snart 1 månad. Tiden går fort!
        Hihi, förstår din dotter, själv har jag alltid haft problem med att sluta läsa, det har jag än idag! Börjar sällan läsa sent på kvällen för jag vill läsa så mycket som möjligt, helst hela boken i ett svep.

  3. Här läses det Sigge för åttaåringen (som kan läsa själv såklart, men vill ha mys), alternativt någon av Pia Hagmars böcker. Tvååringen ska bara ha Märta-böcker (och dom är faktiskt riktigt bra). Just nu: Mätta & sillehätten (silverhästen).

    • Önskar att min femåring hade kommit så långt som din tvååring. Det är fortfarande böcker med så mycket bilder som möjligt och så lite text som möjligt som gäller. Funderar på att rensa bort dem.
      Sjuåringen tycks i a f vara ett äkta fan till dina böcker :). Antar att du såg min kommentar ovan att hon rev ner leksaker för att jag skulle läsa mer :D. Inte bara en gång. Jag fick stora ögon eftersom hon inte alls brukar bete sig så. Klart att jag läste lite till :). Det får väl bli Sigge här också som pauslitteratur innan trean kommer ut :-).

      • :-) Jag har fått femåringen att gå med på att plocka bort pekboken med Nalle Puh. Äntligen!
        Hur gick det med signeringen idag? Hoppas du fick mycket sålt! Synd att jag missade signeringen i Karlstad. Annars hade jag dykt upp för signerade ex till min systerson som fyller år i höst. Men det blir säkert fler tillfällen :-).

      • Det var ganska öken på signeringarna idag, fick sålt 8-10 ex, men träffade några riktigt trevliga läsare =). Man behöver sitta 2-3 timmar för att få lite effekt. Såg att du diskuterade boklängd förresten och runt 65000 ord tycker jag är perfekt. Och tydligen är det genomsnittslängden på de flesta böcker enligt ny studie =).

  4. Huuu! Har hittat ett parti i manuset som jag ska skala ner ordentligt men ärligt talat vet jag inte vad jag ska ta bort. Det inleds ganska intensivt och i mitten försöker jag hålla det på en lite lugnare nivå och låter läsaren ”lära känna” karaktärerna genom dialoger för att sedan låta händelserna trappas upp mot klimax i slutet. Allt dravel försöker jag hålla borta :-). Men vad är dravel och inte?
    Vi har passerat mitten av Häxmästaren nu och jag tycker att du håller ett väldigt bra tempo. Du får in nya karaktärer på ett naturligt och målande sätt. Miljöbeskrivningarna är också otroligt målande. Gatorna, varelserna och husen som karaktärerna rör sig bland känns väldigt levande. Precis som du, försöker jag få in det där obehagliga, krypande känslan av fara lite här och där utan att det får bli för utmattande för läsaren. Dialogen på värdshuset var bara så jä.. bra :-). Jag skulle kunna babbla på hur länge som helst om skrivandet men jag får återkomma med en utförlig recension på Häxmästaren när jag läst färdigt :-).

Kommentera

