Romantik

Ooooh nu sprakar det ordentligt. Jag vet att en del tycker att det är trams med romantik men fy vad tråkigt livet skulle vara utan inlevelse i kärlekens ljuvliga spänningar. Nu skriver jag inte för dessa människor som tycker att romans är tråkigt utan för att jag själv vill ge mitt manus en krydda av romantik för min egen skull. Om världen var lite mer romantisk skulle vi alla må så mycket bättre. Världen skulle iaf inte bli sämre. Jag hejar på författare som Simona Ahrnstedt som bryter ny mark inom romancelitteraturen i Sverige och som vågar stå upp för den rakryggad och stark.

Det är en skön omväxling att skriva om mötet mellan två människor som dras till varandra istället för våld och död. Min inspiration hittar jag faktiskt i Twilightserien. Meyer tilltalar mig för den stämning hon lyckades skapa i sina böcker. Oavsett karaktärerna får hon fram en dragningskraft som känns trovärdig och ger den där härliga känslan av lycka. Snart nog blir det mer våld i mitt manus så jag passar på att njuta av sinnesstämningen :).

3 thoughts on “Romantik

  1. Jag håller med. Om jag var ”tvungen” att skriva en bok helt utan romantiska inslag skulle jag nog bli så uttråkad att jag inte kunde slutföra den.

  2. Ja, man ska skriva en bok som man själv tycker om, inte något som man tror någon annan ska/inte ska tycka om. :)

Kommentera

