Dags för lite kreativitet

Nu har jag nått fram till den första scenen jag skapade i ren desperation för att komma vidare. Den jag skapade från första början är bara sååå pinsam. Det kände jag redan då men visste att – bara jag tar mig igenom den så ordnar det sig nästa gång. Jag kan nämligen inte hoppa framåt  till nästa kapitel när jag skriver även om jag har en mycket tydlig plan vad det ska handla om. Nu vet jag precis vad jag ska skriva istället och får lite utlopp för mitt behov av att få skapa fritt. Jag ska utnyttja den till att gestalta och ge mer historia kring huvudkaraktär nummer två. Under tonerna av Destiny´s Child så har jag hunnit redigera 40 sidor och rensat bort en massa skräp och lagt till något ord ett bytt ut. Jag är tacksam att jag är grundlig redan från början när jag skriver. Det bespar mig väldigt mycket arbete i redigeringsfasen.

2 thoughts on “Dags för lite kreativitet

  1. Duktigt, jag tror det är helt rätt tillvägagångssätt. Det är bättre att skriva om ett halvbra kapitel efteråt än att hela arbetet avstannar för att man strävar efter ouppnåelig perfektion redan i det första utkastet. Ibland får man ju, precis som du säger, en insikt senare om hur man ska förbättra det, kanske som en följd av saker som händer längre fram.

    • När jag har skrivit mer än halva manuset så har jag lärt känna karaktärerna mycket bättre. Då är det lättare att skriva om de där knasiga scenerna jag tog till för att komma vidare. Nu kom svaret på hur jag skulle göra istället som ett trollslag.

Kommentera

