Ge dig själv positiva affirmationer

Jag är en person som nästan alltid vill se möjligheterna hur dåliga utsikterna än kan vara. Men även jag faller i fällan ibland och tvivlar på mig själv. Även solen har fläckar sägs det ju. Vi har då alla olika sätt att ta oss ur detta tvivel. När jag läser runt på olika bloggar och det handlar om rädsla eller någon annan negativ känsla så ser jag alltid att man uttrycker sig på ett negativt sätt även om man anstränger sig för att peppa sig själv till det positiva. Tex om man känner sig rädd för att prata inför andra så säger man: ”Jag är inte rädd. Jag är inte rädd.” Tyvärr får det här helt motsatt effekt. Varför då undrar ni? Jo, när vi använder oss av ordet inte så förstår inte vårt undermedvetna att det nästkommande ordet egentligen ska vändas till det motsatta. Det enda det undermedvetna hör är ”Jag är … rädd.” Det fokuserar på rädd istället. Ordet rädd har en negativ betydelse och kan då förstärka känslan. Så vad gör man då?

Ge dig positiva meningar! Detta kallas affirmationer. Ett exempel på en positiv affirmation är: ”Jag vågar! Jag vågar.” eller ”Jag vill klara det här” eller varianten ”Jag ska klara det här.” Det här ger helt andra signaler till det undermedvetna och stödjer dig i känslan ju mer du upprepar meningen. Det viktiga är att meningen känns trovärdig och rimlig. I början kan det kännas konstigt men för att göra affirmationen ännu kraftfullare kan man säga den högt till sig själv. Och vill man gå ett steg längre så kan man stå framför en spegel och säga det högt och samtidigt se sig själv i ögonen. Det kan kännas löjligt och knäppt men gör det när ingen ser eller hör. Det räcker med en liten stund så har man börjat vända på energin. Det kan behövas många tillfällen med den här övningen beroende på hur stark den negativa känslan är. Det viktiga är att hela tiden arbeta för att driva den positiva känslan framåt och stödja den. Det är därför som jag aldrig uttrycker mig med ”…om mitt manus antas…” utan ”…när mitt manus antas…” Då driver jag energin framåt. Självklart ska man vara realistisk. Det krävs talang för att skriva men för att vända en negativ känsla krävs bara positiva ord. Det kan vi alla ge oss själva och andra när som helst, hur talanglösa vi än är.

4 thoughts on “Ge dig själv positiva affirmationer

  1. Superbra inlägg, det är ju helt sant. Från och med nu ska jag prata om utgivningen av våra romaner i termer av ‘när’ och inte ‘om’! Oh yeah! :)

    • Ja varför sikta på B när man kan sikta på A? Jag skojar inte heller när jag uttrycker mig med att jag vill skapa ett mästerverk. Mästerverk gör vi alla så länge vi gör vårt yttersta att göra det bästa ifrån oss och med positivt tänkande. Jag är övertygad om att du redan har knäckt den koden för det känns som om det rör sig framåt med dina drömmar när jag läser din blogg.
      Kram och lycka till nu med din trilogi!

Kommentera

