Mer miljöbeskrivning!

Det sista jag gjorde innan jag stängde av datorn igår var att skriva en anteckning med stora bokstäver som påminnelse till mig själv ikväll när det är dags för redigering igen.

MER MILJÖBESKRIVNING!

Jag glömmer bort mig ibland att hjälpa läsaren och få ett litet hum om hur det ser ut runt karaktärerna. Jag har berättat att de kommer in i ett hus. Jaha, och hur ser det ut där då? Ok att det finns ett stort rum och en trappa upp till övervåningen men huset och inredningen är i mitt huvud lite speciellt och det har jag glömt att beskriva. Fy skäms! Sedan går de genom en trädgård. I dialogen sägs det att den är välskött men ingenting om hur den faktiskt ser ut. SKÄRPNING! Det behövs egentligen inte så mycket, bara så att läsaren får en känsla för miljön och kan fylla i lite själv. Gör om gör rätt :).

3 thoughts on “Mer miljöbeskrivning!

  1. Detta är något jag också måste påminna mig själv om, varenda gång. De kommer vanligtvis i redigeringen i mitt fall. Jag tycker det är bland det svåraste av allt, kanske för att jag zoomar in för mycket på vad som händer mellan karaktärerna för att se omgivningarna. :)

    • Egentligen tror jag inte att det är så farligt att man glömmer det här när man har flow eller liknande när man skriver första utkastet. Redigeringen är ju till för att fylla ut och dra ifrån. Men ibland blir man trött på sig själv över de uppenbara bristerna :).

      • Precis. Det är därför jag gillar redigeringsfasen. :P Man får så många chanser man behöver för att göra det rätt.

Kommentera

