Ofrivillig paus fyller mig med vemod

Imorgon kommer mina underbara svärföräldrar på besök några dagar. Då kommer jag varken hinna blogga och än mindre skriva. Även om jag är vemodig så är jag positiv. Pauser ger distans och klarnar sinnet. Som pausfågel ger jag er en dikt som jag skrev 1997. Den handlar om tilliten till framtiden. Kommentera gärna! De kommer jag att ta mig tid till att besvara.

FRAMTIDEN

Du är så tyst och tom
lika blank som ett blad
Men likväl så fylld av spänning
och möjligheter
Jag har stor tillit inför dina gåvor
som komma skall

Du väntar alltid på mig bakom nästa krön
och leder mig med hoppfullhet och drömmar.
Dina bästa frukter kommer ur djupaste kärlek
och jag njuter av alla smaker.
De bittra renar och förnyar
så som örten med sin magiska kraft.

Ibland är saknaden så stor
att jag glömmer nuets rikedomar
och förlorar respekten för det jag har.
Du kommer alltid att förbli där du är
med all din förtröstan och tillgivenhet.
Min stora inspirationskälla.

4 thoughts on “Ofrivillig paus fyller mig med vemod

  1. Ibland kan lite distans vara precis vad man behöver. Förutom att det vilar hjärnan och laddar batterierna händer det ju ibland att det föder nya idéer och infallsvinklar, utan att man ens anstränger sig. Hoppas du får en skön vila från skrivandet och redigeringen.

    • Tack! Jag kanske bloggar något litet ändå. Vi får se. Jag har ju funktionen i mobilen :)). När jag besökte mina svärföräldrar senast så var jag fräck nog att knappa lite på datorn mitt framför näsan på dem. De är så rara och förstående.

    • Ja det är jobbigt. Så jobbigt att jag inte kunde hålla mig ifrån att gör ett inlägg idag :). Men redigerandet lär få ligga nere. Jag diskuterar böcker med svärmor istället. Hon har många tips på bra böcker då hon läser VÄLDIGT mycket.

Kommentera

