Jag pusslar en del

Fredagar är så underbart sköna. En härlig arbetsvecka är genomförd fylld av utmaningar och lösningar och så kan man gå hem och känna sig nöjd och veta att man har två dagar ledigt för att bara få vara.

Idag på jobbet ploppade det upp hur jag skulle formulera mig på ett annat sätt på den sidan jag slutade min redigering igår. Snabbt skrev jag ner det i ett mail och skickade hem det till mig själv. Sedan läste jag Debutantbloggen. Sofia Hallberg skrev idag om hur man lägger upp strukturen/dramat i en roman. Hon hämtade uttdrag från ”Dramatiskt berättande – om konsten att strukturera ett drama” av Mats Öden. Någonting klickade och all spänning och frustration som jag gått med kring hur jag ska bygga del tre i min trilogi släppte. Del 1 och 2 har synopsisen kommit av sig själv i rasande fart. Dramaturgin föll sig naturligt så att jag blev lite bortskämd. Hur var det egentligen jag gjorde med dem? Men när jag läste Sofias inlägg var det som att det jag hade skapat spontant blev svart på vitt hur jag mer medvetet kunde tänka. Nu har jag fått en manual att stödja mig emot när det känns trögt och vart jag kan pussla in de bitar jag har för del tre. Än så länge saknar jag många pusselbitar men nu känner jag ett lugn att det kommer att lösa sig.

2 thoughts on “Jag pusslar en del

Kommentera

