Recension av Bländverk

Thomas Eriksons debutroman Bländverk är lysande.

Efter att beteendevetaren Alex King bevittnar ett kallblodigt mord mitt under en av sina föreläsningar blir han indragen i polisutredningen. Han bidrar med sina kunskaper om människors beteenden för kriminalinspektör Nina Mander och tillsammans försöker de få fram en gärningsmannaprofil.
Kriminalkommissarie Hellmarks bror, journalisten Fredric Hellmark sliter med ett uppdrag som visar sig vara långt farligare än han hade tänkt sig. När Fredric och hans familj spårlöst försvinner och ytterligare ett mord sker intensifieras Alex Kings deltagande. Frågetecknen hopar sig och Thomas lyckas på ett magnifikt sätt bygga upp en nervpirrande spänning mot slutet.

Jag kunde inte släppa boken och jag imponeras av hur Thomas lyckas fläta in alla händelser så väl i varandra.
Om man är trött på de gamla vanliga deckarna är det här ett utmärkt alternativ. Jag älskar slutet och jag kommer kasta mig över nästa bok i Alex King-serien Illdåd som kommer ut 9 augusti.

2 thoughts on “Recension av Bländverk

    • Jag vet att Thomas också just nu håller på med en tredje bok om Alex King. Egentligen har jag tröttnat på deckarböcker men Bländverk är väldigt annorlunda. Härligt med lite nytt blod i den genren.

Kommentera

