Behöver göra en synopsis

Idag har dagen hittills gått åt till plantering av dahliaknölar, servat 7-åriga dottern och hennes kompis, gjort rent i tvättstugan inför den nya tvättmaskinen som levereras på torsdag och lagat mat. Under den tiden har jag tänkt på min trilogi. Andra manuset som jag inte har börjat på har jag en ganska tydlig bild av hur den kommer att byggas upp och vilka intriger som kommer att skapa spänning. Manus tre däremot känner jag mig osäker på. I första manuset har jag uppgett saker som karaktären måste ta itu med och kommer att vara tredje manusets huvudämne. Men hur hon ska ta itu med problemet har jag inte klart för mig än.

Jag inser att jag innan jag börjar på manus två måste jag nog påbörja en synopsis för den. För mig är det ett nytt sätt. Kanske inte att göra den i huvudet men på papper. Det börjar bli en del att hålla reda på och jag inser att det är dags att få ihop slutklämmen ifall något måste förberedas i manus 2.

8 thoughts on “Behöver göra en synopsis

  1. Jag tror det är en bra grej, särskilt när man skriver en serie, för att hålla ordning på alla trådar och få bättre överblick. Det låter ju jättespännande med en trilogi, nu blir jag riktigt nyfiken på att få veta mer om vad du skriver om! :P

  2. Oj, oj! Jag har haft väldigt svårt för att berätta (avslöja) vad jag skriver om. Vet inte varför. Ska göra ett försök…
    Helena är 20 år och misshandlas svårt av sin pojkvän. När hon konfronterar honom för att göra slut tar han struptag på henne. Med oanad styrka lyckas hon ta sig ur hans grepp och flyr därifrån. Något oförklarligt och märkligt händer med hennes kropp och hon flyr i sin bil. Hon kör ut ur samhället och kör panikslagen genom en granskog. Slutligen tvingas hon stanna bilen och springer ut i skogen utan att märka att hon är förföljd av en främmande man. Antonio som han heter övervakar hennes förvandling och hjälper henne sedan att förstå vad hon har förvandlats till och vad hon har att vänta som gudinna. På grund av hennes ovanligt starka gåvor så hotas hennes existens av Bödlarna som styr över vilka nyfödda gudar som får leva. Hon och Antonios familj gör allt för att dölja hennes profetia – att förinta Bödlarna.

    • Wow! Det låter jättespännande! Ser fram emot att få läsa den den dag den blir utgiven. Eller alla tre, snarare. :P Tack för smakprovet. Det lät som en bra baksidestext. Måste försöka göra en ny för min första innan jag skriver om den. :)

    • Tack Anneli! Än så länge har jag koll på läget :-). Men jag ska börja katalogisera alla karaktärer i yWriter5 så att jag inte tappar bort dem och deras egenskaper.

  3. Åh, vad spännande det låter! Att spåna och bygga upp synopsis är jättekul tycker jag. Jag kan inte skriva oplanerat utan måste ha väldigt klart för mig vad som ska hända. Då går det också snabbare att skriva när jag väl sätter igång!

    • Hej Sofia och välkommen! Jag har gjort synopsis i mitt huvud på första manuset och jag tycker precis som du att det är jättekul. Då sätter jag mig ner i avskildhet och lyssnar på musik som hjälper mig att komma i rätt stämning. Jag hoppas bara att jag kan få lite tid att sätta mig i avskildhet snart men det är inte så lätt när man har en pockande femåring och sjuåring :-).

Kommentera

