Veteran

Det här var min morfars kontorsskrivmaskin.

20120421-164412.jpg
Han arbetade på Inskrivningsföreningen. Idag är det arbetet datoriserat. Det han skrev på den här maskinen var hur långa och hur många stockar man hade sågat upp åt en skogsägare. Då avverkade man för hand och inte som idag med smarta maskiner som både kapar, mäter och räknar ut bästa pris för skogsägaren.
Jag vet också att morfar använde den till att dokumentera sin släktforskning på. Någon skönlitterär människa var han inte. Inte med skrivmaskinen.
Den här skrivmaskinen vet jag användes flitigt för 40 – 50 år sedan. Det fascinerar mig hur snabbt utvecklingen har gått på bara 50 år. Då gick allt i sin gilla gång. Idag når vi ut med information till andra sidan jorden med en enkel knapptryckning på datorn.
Som liten älskade jag att leka med den här skrivmaskinen. Då fanns det färgband till den så att man kunde hammra fram både röda och svarta bokstäver. Ja jag fick verkligen hammra med fingrarna för den är trög. Och var jag för snabb så trasslade de där stavarna ihop sig. Med datorn går det snabbare än man hinner blinka.
Jag är glad och tacksam att jag fick skrivmaskinen som ett minne och att jag har en historia bakom den även om jag aldrig kommer att använda den. Men fin är den och den pryder sin plats på skåpet.

2 thoughts on “Veteran

  1. Underbar! Helt underbar! jag skulle också vilja ha en sådan där gammal skrivmaskin. Den jag hade innan datorns intåg i hemmen var inte på långa vägar lika vacker, den var nog från åttiotalet eller så. Totalt charmlös :) den där är ju ett prydnadsföremål.

Kommentera

