Skrivmetoder

Det är intressant att höra hur andra skriver. När man läser på bloggar och intervjuer av författare i tidningar mm, så verkar alla ha sin metod. Så vilken är då min metod? Vart får jag allt ifrån? Fantasin, fantasin och fantasin! Möjligen lite spår från erfarenheter i livet i sällsynta fall.

När jag sätter mig vid datorn är det som att trycka på en knapp och filmen spelas upp. Ibland får jag spola fram och tillbaka för att hänga med. Vad hände egentligen mellan punkt A och punkt B? Ibland får jag zooma in något som händer i periferin. Någon ny karaktär vill in. Hur ser han/hon ut? Vilka egenskaper, tankar, utseende och kläder har de? Allt jag ser och hör skriver jag ner. Jag försöker vara försiktig med att beskriva allt för mycket när det gäller kläder och inredning. Läsaren bör få använda sin egen fantasi och inte hindras allt för mycket i sin identifikationsprocess (oj vilket långt ord). När jag använder mig av detaljer så hör det till berättelsen och har en särskild betydelse. Tex ”hans bruna ögon glittrade och jag kände hur världen stannade när jag såg in i dem”.

Jag fokuserar inte så mycket på att pressa fram ord utan beskriver som sagt bara vad jag ser och hör. Musik är en viktig del och jag anpassar musikstilen efter handlingen. Är det våldsamheter eller maktkamp så lyssnar jag gärna på hårdrock typ Takida och dead by April som har känsla och inte bara skränar. Är det ett vardagligare tempo så blir det mer Lisa Miskowski och Christina Perri.

När jag redigerar fokuserar jag mer på meningsbyggnaden och klämmer in ord som förstärker. Putsar på flödet så att det ska gå lätt att läsa. Vid ett kapitel fastnade jag och visste inte riktigt vad de två huvdkaraktärerna skulle göra eller säga till varandra. Istället för att fnysa åt det som dök upp så skrev jag bara något för att komma vidare. Jag intalade mig att det skulle säkert lösa sig längre fram vilket det också gjorde. Jag kommer att skriva om kapitlet helt men jag är ändå glad att jag inte lät mig nedslås och slutade. Den inställningen har jag försökt ha hela tiden att hellre skriva något knasigt och komma vidare än att sitta och slita av mig håret och öka på frustrationen. Ju mer jag skriver desto mer lär jag känna karaktärerna och då är det lättare att gå tillbaka efteråt och rätta till det som blev tokigt.

Vilken metod har ni när ni skriver? Ser ni biler som jag? Kommentera gärna!

 

3 thoughts on “Skrivmetoder

  1. Jag tror du gör helt rätt som skriver vidare trots att det inte blir perfekt. Gör man det har man iaf något att redigera sedan, och du har en aning om vad du hade tänkt dig när du ser scenen vid en genomläsning. jag skriver inte så detaljerat i det första utkastet, detaljerna kommer senare, men det är mycket dialog och mycket känslor och tankar i det första utkastet, samt handlingen i grova drag.

  2. Jag gör nog lite som Kati gör. I första utkastet skriver jag bara allt som kommer upp och det är långt ifrån perfekt. Men jag försöker sätta stämningen och känslorna när jag skriver första gången, skriver ner det jag vill ha sagt. Har alltid skrivit så, vad det än gäller – uppsatser och PM, etc. Sen skriver jag om, fixar till meningar, lägger till detaljer och sånt.

    • Tack Helene för att du ville dela med dig! Det är alltid bra att höra om andra sätt för det är ju inte säkert att just mitt sätt är det bästa. Än så länge fungerar det bra men jag är alltid öppen för något nytt.
      Välkommen föresten till min blogg!

Kommentera

