Jantelagens bakslag

Större delan av gårdagen ägnade jag åt att läsa Stephen Kings; Under kupolen. Jag vill bli klar med den någon gång och intalade mig att det är bra att lägga allt på ett kort. Det jag menar är att jag har en inre konflikt och egentligen bör ägna mig åt att redigera färdigt manuset på Gudarnas profetia. Där fick jag arbetsnamnet nämnt också.

När jag hade skrivit färdigt epilogen och påbörjat att redigera så fastnade jag i att börja läsa det jag skrivit och tyckte att det var bra. Förvånansvärt bra. Och då blev jag rädd. Skraj så inni sjuttsingen. Tänk om jag är som de där pinsamma töntarna som försöker charma idoljurryn och blir arga när de får höra sanningen. Jag vill inte vara en sådan. Nu har jag i och för sig VÄLDIGT svårt för att bli arg. Irriterad ja, men inte arg. Och kritik uppskattar jag. Hela mitt liv har jag analyserat allt och framför allt mig själv. Det handlar inte om vad andra ska tycka om mig – det har jag växt ifrån – men tänk om jag har förvrängt min uppfattning om vad som är en bra text, ett bra språk, en bra intrig, ett spännande klimax till avslut…

En del av mig är alltid i manuset och lever sig in i karaktärerna och vad de gör och känner. En annan del börjar bli medveten om att jag faktiskt har ett mål med det här. Att ge ut det. Åh vad det knyter sig i magen. Jantelagen har ett starkt tag om mig men jag tror inte att den kommer att segra. Ända sedan jag började skriva första bokstaven på det här manuset så har det gått som en dans. Allt har kommit så lätt och mycket har fallit på sin plats på ett nästan magiskt sätt. När jag sitter och skriver om detta så känner jag innerst inne att jantelagen inte är lika starkt som mitt driv… Helena, huvudkaraktären kräver att få synas, höras. Det har hon alltid krävt. Ända sedan hon visade sig för mig har hon varit envis, stark och modig. Jag älskar henne för det. Jag är inte modig men jag är envis. Hoppas att det räcker för att nå målet. Når jag målet så har jag kanske varit modig också?

Kommentera

