Kulturens tecken

Just nu är jag och besöker mina svärföräldrar i Stockholmstrakten vilket är anledningen till att det är lite stiltje här på bloggen. Igår var vi till Mariefred. Där åt jag en räksallad under tryckande hetta. Idag var vi till Naturhistoriska museet för att kolla in dinosaurierna. Till min stora besvikelse hade de inte kvar den utställningen. Jag hade hoppats på lite inspiration till drakar. Min fantasi ska nog klara av den uppgiften ändå. Den brukar inte svika mig.

Trots att jag är gäst hos mina svärföräldrar drar jag mig undan då och då med mitt manus och nu återstår 40 sidor att redigera till tredje perspektiv. Det är en hel del annat jag redigerar under vägen än bara berättarperspektivet. Både språk och handling. Men de här sista sidorna där handlingen förtätas är redan så bra så jag behöver inte göra så mycket ändringar. Och mitt dinosaurie till manus har minskat från 137 000 ord till 119 000 ord. Det kommer att öka lite efter att jag lagt till lite i ett mittenkapitel men det kommer bara att vara högst marginellt. Bara så att handlingen förtätas lite. Början och slut är bra och sista finnischen är att mittenpartiet håller läsaren nyfiken.

2014-07-28 15.02.28

Bild tagen i Bergianska trädgården. De gigantiska näckrosbladen är monstruösa. Tyvärr hade inte någon av näckrosblommorna slagit ut. Om jag inte minns helt fel tror jag att de slår ut först sent på kvällen.

 

9 tankar på “Kulturens tecken

  1. Bergianska är jättehärligt. Måste helt klart gå dit igen snart. Jag älskar förstås medelhavsväxthuset :) Även fjärilshuset i Hagaparken (?) måste jag besöka någon gång, har aldrig varit där!

    • Bergianska kan jag bara hålla med att det är jättehärligt. jag älskar att strosa runt där. Både bland blommor, grönsaker och längst strandlinjen. Fjärilshuset kan jag verkligen rekommendera! Har varit där många gånger. Det är mysigt att vandra i fuktig tropisk värme och fjärilarna flaxar runt huvudet. Har man tur landar de på en :). Undvik helger eller lovdagar bara. Då är det proppat med griniga morsor och skrikiga ungar.

    • Miljöombyte är alltid inspirerande. Naturhistoriska museet var dock så varmt så vi ville bara ut. Konstigt nog var det svalare ute än inne.

  2. Så svårt det där när man är gäst hos någon och vill få tid till att skriva. Vad skönt att dina svärföräldrar ändå verkar vara förstående :)
    /Heléne

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.